Zo versnel je je metabolisme

Gezondheid

Je stofwisseling is belangrijk. Waarom? Omdat een snelle stofwisseling (ook wel metabolisme) gelijk staat aan meer verbrande calorieën.

En hoe meer verbrande calorieën, hoe groter de kans op een wasbord. Gelukkig zijn er tien makkelijke manieren om je stofwisseling te versnellen.

1. HIIT
We zeiden het eerder en we zeggen het opnieuw: High Intensity Interval Training is het achtste wereldwonder. Het is heel simpel: je hoeft slechts 15 min lang intervals van een minuut te doen, waarbij je tijdens de interval alles geeft wat je in je hebt. De minuut daarop doe je wat rustiger aan, totdat een nieuwe interval begint. Wanneer je dit doet, zal je stofwisseling nog 24 uur lang op volle toeren draaien. Hierdoor verbrandt je al snel zo’n 100 calorieën per dag meer.

2. Snack meer
Het is goed om toe te geven aan je honger. Wanneer je iets eet zodra je trek hebt, blijft je insulineniveau stabiel. Dit is de perfecte basis voor een snelle stofwisseling. Yep, je leest het goed: jezelf uithongeren werkt niet. Wanneer je te lang niet eet gaat je lichaam in een ‘overlevingsmodus’, waarbij het vet opslaat om later te kunnen gebruiken. Overigens is het niet zo dat je zomaar alles in je mond moet stoppen: kies bij voorkeur voor een snack met veel eiwitten. Hier vind je er een paar. 

3. Pittig ding
Je metabolisme wordt flink aangezwengeld door pittig voedsel. Zeker chilipepers helpen je lichaam extra te verbranden. Dit komt doordat ze de stof capsaïcine bevatten. Je lijf verbruikt meer energie dankzij capsaïcine, aangezien het je lichaamstemperatuur in de lift zet. Dit proces heet thermogenese.

4. Adem in, adem uit
Ga even zitten en haal een paar keer flink adem. Klaar? Goed zo. Je hebt zojuist je stofwisseling iets versneld. Hoe? Volgens onderzoekers van de University of Toronto sturen ademhalingsoefeningen meer zuurstof naar je cellen. Hierdoor verbruiken ze meer energie. Dat is overigens niet alles: onderzoekers van het Lausanne University Hospital in Zwitserland kwamen erachter dat een paar minuten diep ademhalen je stofwisseling versnelt doordat het de insulineresistentie vermindert.

5. Drink groene thee
Volgens The American Journal of Clinical Nutrition kunnen de catechines in groene thee je calorieverbranding met 4% versnellen. Ook Rooibosthee versnelt je stofwisseling. Bijkomend voordeel van die laatste: het vertraagt ook de aanmaak van vetcellen. Dat blijkt uit onderzoek van Phytomedicine.  

6. Hoera! Chocola!
Je stofwisseling versnelt wanneer je twee weken lang elke dag een stukje chocolade met meer dan 70 procent cacao eet. Hoe? Donkere chocola bevat veel theobromine, een stof die adrenaline stimuleert. Adrenaline kan je stofwisseling behoorlijk opdrijven. Helaas moet je het wel bij één blokje houden.

7. Drink koud water
Het is heel simpel: koud water koelt je af. Je lichaam moet vervolgens calorieën verbranden om je op te warmen. Per twee liter koud water verbrand je 95 calorieën extra op een dag, zeggen onderzoekers van de Humboldt University. Weinig moeite – veel resultaat.

8. Eet voordat je naar bed gaat
Yep, het mag! Onderzoekers van de Florida State University ontdekte dat het eten van een lichte (gezonde!) snack voor het slapen gaan ’s nachts je stofwisseling verbetert. De definitie van een lichte snack? Iets met minder dan 150kcal, het liefst met een berg eiwitten. 

Last van je pols, arm, nek, schouders of andere lichaamsdelen? Het kan hieraan liggen.
Zo, is deze informatie toch een partij prettig!
Knoop deze negen tips in je oren wanneer je wat gewicht kwijt wilt raken.
Last van verstoppingen? Don’t worry, met het juiste eten heb jij je stoelgang zo weer op orde.
Problemen met inslapen zijn verleden tijd na deze militaire truc om te ontspannen.