Lezersvragen

Gezondheid

De meest gestelde vragen over gezondheid.

 

Ik slaap wekelijks minstens een hele nacht helemaal niet en op de nachten dat ik wel slaap maar een uurtje of drie. Eenmaal wakker, slaap ik niet meer in. Ik heb alle mogelijke oplossingen geprobeerd, niets helpt. Wat moet ik doen?

Iedereen slaapt wel eens slecht, maar jouw klachten doen denken aan chronische slapeloosheid. Daarvan is sprake als je slapeloosheid minstens 3 a 4 nachten in de week optreedt, langer dan drie maanden aanhoudt en je functioneren overdag in gevaar brengt. Je constateert dat je alle huismiddeltjes -vergeefs- hebt geprobeerd. Daarom adviseer ik je je klachten met de huisarts te bespreken. Hij kan je doorverwijzen naar een slaap-poli. Caroline Kluft, adviesraad Men’s Health


Waarmee verhoog je je weerstand meer, en wat is beter? Elke dag een multivitamine slikken of zo’n bruistablet, de zogenoemde vitaminestoot die je eens per week mag innemen?

Er zijn vele manieren om je weerstand te verhogen. De beste is een combinatie van veel bewegen, goed eten en dagelijks een hooggedoseerd multivitamine/mineralensupplement te nemen met extra vitamine C (minstens 1.000 mg). Zo kom je aan alle antioxidanten, die ook samenwerken met de andere vitamines en mineralen. Een hooggedoseerde multi kun je herkennen aan de hoeveelheid vitamine B1 die er in zit. Deze moet hoger zijn dan 10 mg. Een bruistablet zou ik niet nemen. Dat is alleen maar extra duur. Gewoon tabletten nemen die je met een glas water doorslikt. Gert Schuitemaker, adviesraad Men’s Health


Bij het minst of geringste zweet ik al, terwijl ik wel gezond leef. Ik sport een paar keer per week, rook niet en drink nauwelijks. Is dit nou positief of negatief?

Niks aan de hand, dit is positief. Zweten is een heel normaal fysiologisch verschijnsel waar je verder zelf geen invloed op kunt uitoefenen. Ids Boersma, adviesraad Men’s Health


Is het gebruik van lijnzaadolie kankerverwekkend?

Er zijn inderdaad studies die een verband suggereren tussen de inname van veel alfa linoleenzuur (ALA, het voornaamste vetzuur in lijnzaadolie) en het ontwikkelen van prostaatkanker. Er zijn echter ook studies, waaronder een Nederlandse, die suggereren dat ALA juist bescherming biedt tegen prostaatkanker. Het resultaat van een experiment van Duke University Medicall Center met prostaatkankerpati?nten was zelfs uitgesproken positief. Ik citeer onderzoeksleider dr. Wendy Demark-Wahnefried die hierover zei: ?Mannen die dagelijks lijnzaad kregen, zagen hun kanker slinken. Het leek wel of we een krachtig medicijn hadden ingezet, in plaats van een eenvoudig voedingsmiddel.? Met andere woorden: er is nog geen zekerheid. Toch is het waarschijnlijk een slecht idee om je inname van alfa linoleenzuur uit angst voor prostaatkanker te minimaliseren. De meeste westerlingen krijgen er veel te weinig van binnen, ook al doordat we worden gebombardeerd met het ?concurrerende? linolzuur. Een aantal studies heeft overtuigend aangetoond dat adequate inname van alfa linoleenzuur direct bescherming biedt tegen fatale hartinfarcten. Een theelepel lijnzaadolie per dag (of een lepel koolzaadolie) is voldoende. Vette vis en visolie zijn zo mogelijk nog beter. Melchior Meijer, adviesraad Men?s Health


Veel lightproducten bevatten aspartaam, een vervanger van zoetstof. Is dit schadelijk voor mijn gezondheid?

Van offici�le zijde, zoals van het voedingscentrum en de fabrikant, zul je geen kwaad woord horen over aspartaam. Maar er zijn artsen die fervent tegenstander zijn van aspartaam omdat ze bij hun pati�nten schadelijke effecten hebben gezien, zoals hoofdpijn, misselijkheid en epileptische aanvallen. De arts James Bowen schrijft de schadelijke werking van dit goedje toe aan de omzetting in het giftige formaldehyde. Hij voegt daar nu aan toe dat de zoetstof als neurotoxine (giftig voor de zenuwen) kan werken. Het is maar wie je gelooft. Ik ben voorzichtig op basis van de informatie die door de autoriteiten terzijde wordt geschoven. Gebruik aspartaam daarom maar zo weinig mogelijk.   Gert Schuitemaker, adviesraad Men�s Health


Ik gebruik sinds een tijdje een groeihormoon omdat ik heb gehoord dat het je meer kracht geeft en je haargroei bevordert. Tot nu toe heb ik van deze effecten nog niet veel gemerkt. Wat denken jullie, vooral doorgaan?

Wij bij Men’s Health zijn geen voorstanders van doping, integendeel. De mannen die je afgebeeld ziet in Men’s Health hebben hun body op een natuurlijke manier opgebouwd. Met goede voeding, de juiste training, niet roken, genoeg rust, dat soort werk. Het gebruik van doping in welke vorm dan ook is niet alleen een vorm van vals spelen; het is vragen om problemen. Ons enige advies is dan ook: spoel die zooi zo snel mogelijk door de plee, je speelt met vuur.  Zo had ik zelf ooit een interview met een androloog (vruchtbaarheidsdeskundige) die klaagde over het aantal mannen dat onvruchtbaar was geworden door dopinggebruik. Allemaal jongens zoals jij, die fijn experimenteerden onder het mom van ‘ik merk niets van de nare gevolgen’, en vervolgens kinderloos moesten blijven. Wat ons betreft zou het een stuk verstandiger zijn om je eens te verdiepen in ‘natural bodybuilding’ want ook daarmee kun je fantastische resultaten behalen. Laat je bijvoorbeeld eens inspireren door sportschoolhouder en natural bodybuilder Hans Kroon. Een artikel over deze spierbundel vind je op www.ergogenics.org/kr2.html Evert van Hardeveld, redactie Men’s Health


Klopt het dat mensen die meer dan een gram visvetzuren per dag binnenkrijgen, een verhoogde kans op bloedingen en een verstoord immuunsysteem hebben?

Voor gewone, gezonde mensen is er geen enkel gevaar. Mensen die ingesteld zijn op bloedverdunners moeten even opletten. Tot op heden is er één geval beschreven: de patiënt verdubbelde haar visolie doses van 1.000 naar 2.000 mg/dag, maar er gebeurde niets ernstigs. Verstoring van het immuunsysteem lijkt me ook overdreven. Als je erg veel, bijvoorbeeld 10 gram, gaat nemen, dan zou ik wat beter opletten, maar dat geldt voor alles waar je heel veel van gaat nemen. Gert Schuitemaker, redactie Men’s Health


Bij het minste of geringste zit ik onder de blauwe plekken, weet vaak ook niet eens meer dat ik me ergens aan gestoten heb. Betekent dit dat ik een tekort aan voedingsstoffen heb?

Sommige mensen hebben sneller blauwe plekken dan anderen. Dat is een individuele variatie en heeft niets te maken met een vitaminetekort. Er is dan dus ook niets aan te doen. Krijg je in korte tijd spontaan, dus zonder stoten e.d. veel en grote blauwe plekken, ga dan naar je huisarts. Dit kan wijzen op een, soms ernstige, stollingsstoornis in je bloed. J. Maarschalk, adviseur Men’s Health


In de Men’s Health stond dat bier gezond is. Geldt dit ook voor alcoholvrij bier? 

Alcoholvrij bier verschilt in één ding van alcoholhoudend bier: het bevat bijna de helft van het aantal calorieën. Het bevat ook ijzer, calcium, fosfor, magnesium en een aantal vitamines (o.a. vitamine B) en is dus behalve de hoeveelheid calorieën gelijkwaardig. Ineke Volkers, adviseur Men’s Health

Houd je tandenborstel in de aanslag, je hebt 'm nodig. 
Eiwitpoeder is een prachtige uitvinding. Nadat jij ijzer hebt gebogen in de sportschool, is een schep eiwitpoeder in een beker een gemakkelijke manier om de broodnodige brandstof naar je spieren te sturen. Perfect, maar wel een beetje saai.
Je hebt vanmorgen weer 48 minuten liggen snoozen? 
Word voortaan slapend rijk. 
Even een opfrissertje: de zomertijd is ingevoerd zodat we meer gebruik maken van het daglicht en daarmee energie bezuinigen. Door de klok een uur vooruit te zetten beleef je ’s avonds langer licht. Zomertijd is echter niet natuurlijk, want ons bioritme loopt gelijk met de wintertijd. Dat éne uurtje kan letterlijk erg pijnlijk voor je zijn.
Wist je dat de kans dat jij je aan je dieet houdt een stuk groter is wanneer je van tevoren je maaltijden klaarmaakt? Je kunt eigenlijk niet in de fout gaan wanneer je van tevoren voor jezelf hebt bedacht wat je gaat eten.