Het medicijn tegen ‘man boobs’

Fitness

Maak je borst platter met dit vierstappenplan.

Gynaecomastie komt meer voor dan je denkt, maar veel mannen schamen zich ervoor. Gelukkig is er iets aan te doen en is je platte borst dichterbij dan je denkt. Lees hieronder welke stappen je kunt ondernemen om van je gynaecomastie af te komen.

1. Eet wat minder calorieën

Minder calorieën eten kan je helpen om wat borstvet te verliezen, maar doe niet te gek. Een dieet met een heel laag calorisch gehalte is slecht, en wel om verschillende redenen; ten eerste richt uithongering een ravage aan als het gaat om je hormonen. Je gynaecomastie kan zelfs verergeren als je weer normaal gaat eten. “Eet per dag 250 – 500 calorieén minder en eet veel proteïne, fruit en groenten,” zegt voedingsadviseur Mike Rousell van Men’s Health.

2. Sta rechtop

Afhangende schouders kunnen je ‘man boobs’ benadrukken. Specialist Dean Somerset raadt oefeningen met de weerstandsband aan om je schouders weer in hun natuurlijke houding te krijgen. Hou de elastische band recht voor je met je handen op schouderbreedte van elkaar. Duw je armen nu naar de zijkant, terwijl je je borst optilt en je schouderbladen naar beneden en tegen elkaar aan duwt. Doe iedere dag drie tot vier sets van tien tot twaalf herharlingen, vooral als je langere tijd hebt gezeten.

3. Minder feesten

Zowel marihuana als alcohol worden gelinkt aan  gynaecomastie. Dat komt doordat beide middelen je testosteronlevels verminderen wanneer je ze veel gebruikt. Toch komt het uiteindelijk vooral aan op genen. “Iedereens gevoeligheidslevel is anders,” zegt Dr. Lo. “Somige mensen kunnen hun hele leven wiet roken en geen gynaecomastie krijgen. Anderen roken één joint en hun borst wordt direct zachter en zwelt op.”

4. Doe de bench-press

Het vet dat (pseudo)gynaecomastie veroorzaakt is geneigd zich over de gehele borst op te hopen (bij daadwerkelijke gynaecomastie verzamelt het vet zich alleen achter de tepel). Je borstspieren trainen kan je borstvorming al verminderen. Doe twee keer per week bench-presses met dumbbels. “Tel niet hoeveel herhalingen je doet, denk gewoon aan dat je je borst zo vol mogelijk wil maken,” adviseert Ethan Benda, trainer uit Kansas City. Doe vijf sets met een gewicht dat je zo’n twintig keer kan liften. Extra goed: volg dit op met drie cable fly-sets waarbij je de herhalingen gecontroleerd en beheerst uitvoert. Eindig met drie sets zware barbell bench presses, waarbij je een gewicht gebruikt dat je zo’n vier keer kan optillen.

 

 

 

 

Onderzoekers ontdekten waarom je je week moet beginnen met bankdrukken. 
Een vloer is alles wat je nodig hebt. 
Je hebt heus geen gewichten of een sportschoolabonnement nodig om je broekspijpen te vullen.
En waarom je deze oefening in je workout moet integreren.
Je hebt je namelijk vast wel eens afgevraagd waarom je iedere keer weer zo’n spetterende show weggeeft tussen de lakens. Het heeft niets dus echt niets met je woest aantrekkelijke uiterlijk te maken en ook niet met je satijnen Playboy-dekbed.