Moet je weten.

Het verschil tussen 'sporten' en 'trainen' is de reden dat je niet vooruitkomt

Praat mee!

Getty Images

Getty Images

Sporten is gezond. Maar trainen is nog vele malen beter. Geen verschil? Het is een allesbepalend verschil.

Ik sport zelf al meer dan 10 jaar en werk al ruim 6 jaar bij een lokale sportschool. Dit is (naar mijn mening) hetgeen waarom veel mensen wel sporten maar er nooit anders uitzien.

Wie gezonder wil leven, gaat sporten. Je zoekt de discipline die jij leuk vindt en gaat aan de slag. Met je spieren, groeit ook je interesse en passie voor de sport. Nu wordt sporten trainen.

Sporten is op komen dagen. Bewegen. Wel wat doen, maar eigenlijk niet zo veel doen. Training kent structuur en intentie. Opdagen met een doel, anders dan ‘gaan sporten’. En het is niet altijd een kwestie van gewoon doen. De meesten hebben het niet eens door.

Een paar redenen waarom mensen niet ‘trainen’

Kennis

Training is een discipline. Sporten is gewoon een sociaal construct. Een hokje dat je af kan vinken. De meeste mensen sporten immers ‘omdat het moet’, niet omdat het ze het zo graag willen.

En dus gaan ze steeds weer sporten. Meerdere keren per week. Vinkje, vinkje, vinkje. Maar wat er nu echt gebeurt, of moet gebeuren, daar staan ze niet bij stil. Want sport, fitness, training, is ook een hele wetenschap.

En je hoeft heus niet alles te weten. Maar als je bijvoorbeeld niks weet van de mechanismes achter spiergroei, hoe kun je het dan toepassen?

Identiteit

Het is een onderschatte factor in leefstijlverandering, en een grote reden waarom mensen het vaak niet volhouden: identiteit. Sluit wat je doet aan bij wie je bent? Dit uit zich meestal op twee manieren.

Sommigen houden zichzelf klein: ‘ik ben niet sterk’, ‘ik ben niet meer de jongste’, of ‘ik ben zo dun’. Daardoor vermijden ze (relatief) zwaardere gewichten. Telkens weer dezelfde dumbbells…

De andere groep wil ergens bij horen. Of liever gezegd: ergens niet bijhoren. Ze willen wel sporten, maar niet zoals die spierbundels zijn die steeds staan te flexen voor de spiegel. Dus willen ze niet te hard hun best doen. Het blijft casual, nonchalant.

Beide groepen vinden hun identiteit niet passen bij zware, intensieve krachttraining. Eeuwig zonde. Dit is waarom dat zo belangrijk is.

Waarom je moet trainen, niet sporten

Een beginner groeit van alles. Maakt niet uit wat je kiest, en hoe je het uitvoert. De nieuwe belasting vraagt een aanpassing van je lijf. Dus zul je de voordelen van sporten in het dagelijks leven tegenkomen.

Maar als die beginnerstatus voorbij is, dan heb je meer structuur nodig. Dezelfde oefeningen, of op z’n minst bepaalde meetpunten, progressief trainen en een bewijs dat je sterker wordt.

Doe je dit niet, dan ben je een hoop tijd en energie aan het steken in ‘onderhoud’. Je lijf zal zich niet meer aanpassen, want het wordt niet meer geprikkeld zoals in die beginstatus. De prikkel is hetzelfde, maar de eisen van jouw lijf voor groei zijn ook gegroeid.

Sporten klinkt leuk. Maar het is trainen zonder intentie, zonder progressie. En daarmee gewoon een iets betere vorm van tijdverdrijf. Een wandeling waar je in ieder geval nog wat spiermassa mee behoudt.

Maar, als je ‘behoud’ prima vindt. Waarom dan die focus op altijd maar progressie blijven boeken? Omdat je lichaam uiteindelijk, met de tijd, achteruitgaat. Op een gegeven moment is dezelfde prikkel niet meer genoeg, want je bent ook nog in race tegen de klok.

Je spiermassa neemt af, je botmassa neemt af. Die race is makkelijk te winnen. Door – wie je ook bent, dik, dun, jong, oud, sterk, zwak – altijd met de intentie te trainen om sterker, beter, sneller te worden.

Hoe TRAIN je?

  • Concentreer je maximaal op de taak voor je
  • Kies een uitdagend gewicht dat je ongeveer 10 herhalingen kan
  • Stop met jezelf onderschatten, doe er nog iets bij
  • Train met maximale intensiteit: zo weet je dat ongeveer.
  • Wees niet bang af en toe eens een hoger gewicht te proberen
  • Stop nooit met dit proces

Volg Men's Health ook op Facebook en Instagram.