Review The Smashing Machine: meer drama dan knock-outs
© A24

The Smashing Machine van Benny Safdie is de nieuwste film met Dwayne Johnson, over het leven van UFC-pionier Mark Kerr. Wij mochten 'm alvast zien, en dit is ons oordeel.
In The Smashing Machine van regisseur Benny Safdie, volgen we een pijnlijk deel van het leven van UFC-pionier Mark Kerr (Dwayne Johnson). We zien hoe hij buiten de ring kampte met een verslaving aan pijnstillers en tegelijk dealde met een giftige relatie met vriendin Dawn (Emily Blunt). De film is één van de eerste serieuze acteerklussen van The Rock en werd met een staande ovatie van 15 minuten (!) ontvangen op het filmfestival van Venetië.
Deze week was ik namens Men's Health bij de persvoorstelling van The Smashing Machine en ik vertel jullie graag wat ik ervan vond. Spoiler: het was vermakelijk, maar van mij geen staande ovatie bij deze voorstelling.
Dwayne Johnson als Mark Kerr is spot-on
Laten we beginnen met de complimenten voor de afdeling make-up en protheses, en de casting. Voormalig UFC-vechter Ryan Bader als Mark Coleman is goed gevonden. En ook geinig dat de Nederlandse UFC-legende Bas Rutten zijn jongere zelf speelt. Maar vooral Dwayne Johnson als Mark Kerr was spot-on. Zo spot on dat je bijna niet kunt voorstellen dat iemand anders deze rol had kunnen spelen. En dat zat niet alleen in het uiterlijk, de totale look klopte. Het lichaam had hij natuurlijk al, maar ook de bewegingen en maniertjes speelde hij goed na. Ik zou hier graag aan willen toevoegen dat het verdere acteerwerk van "The Rock" ook steengoed was, al is het maar voor de woordgrap. Maar dat kan ik niet met droge ogen zeggen.
Ik vond Dwayne Johnsons acteren een beetje hit-or-miss, en dat viel me wat tegen. Wellicht kwam dat door een aantal bijzonder positieve reviews, waardoor ik een Oscar-waardige performance verwachtte. Dat was het wat mij betreft niet. Ja, het was heel anders dan wat hij normaal doet, wat een compliment op zich waard is. En ja, er zaten zeker goede momenten tussen, zoals de emotie nadat Kerr zijn eerste verlies leed. Voor een Oscar-nominatie verwacht ik echter net wat meer diepte.
© A24Tegenover dat handjevol sterke scènes stond ook een aantal ontzettend ongeloofwaardige scènes. Bijvoorbeeld een huilscène waarbij hij z'n gezicht vrijwel volledig achter een deken verbergt: een zwaktebod. Overall, prima gedaan van The Rock in een van zijn eerste serieuze rollen. Het was verfrissend en veelbelovend, maar (nog) niet altijd overtuigend. Tegenspeler Emily Blunt stal de show als Dawn, Kerr's vriendin. Als er dan toch iemand een Oscar verdient door deze film, dan is zij het.
Weinig actie voor een film over vechtsport
Wat verder opviel was dat The Smashing Machine minder actie bevatte dan je zou verwachten. Gevechtsscènes waren kort en weinig spectaculair. We werden als kijker ook nooit meegenomen in de ring, waardoor het meer beschouwend dan meeslepend was. De film ging dan ook niet per se over het gevecht ín de ring.
De primaire focus van regisseur Benny Safdie was Mark Kerrs struggles buiten de ring. De verslaving, de strijd met zichzelf, met anderen en zijn innerlijke demonen. The Smashing Machine bevat meer drama dan knock-outs. Anders dan het standaard comeback-verhaal wat je in de meeste sportfilms ziet, maar zeker interessant. Als je verwacht Dwayne Johnson in een UFC-actiefilm als Road House te zien, kan qua actie wat tegenvallen.
Conclusie
Was dit de beste film die ik ooit heb gezien? Zeker niet, maar vermakelijk was het wel. Voor UFC-fans een mooi inkijkje in hoe het leven van één van de pioniers van de sport er eigenlijk uitzag. En geinig om te zien uit welke regelloze wildernis de sport is voortgekomen, maar ik zou 'm niet per se in de bios hoeven zien. Doordat Safdie zo dichtbij het échte verhaal is gebleven, met nauwelijks dramatisering, voelt The Smashing Machine bij vlagen wat anticlimactisch en chaotisch. Wellicht precies hoe Mark Kerr zelf op deze fase van z'n carrière terugkijkt.
Laat je vooral niet te veel beïnvloeden door ons, maar ga zelf kijken! The Smashing Machine draait vanaf 6 november in de bioscoop.




