23 mei: Glory in Giza

Rico Verhoeven over zijn gevecht tegen Usyk: 'Ik wil de vechtsport uitspelen'

Update: 9 mei 2026 om 10:16
Redacteur Men's Health

The Romans

The Romans

In november vorig jaar besloot Rico Verhoeven afstand te doen van zijn GLORY-wereldtitel. Na ruim twaalf jaar aan de top van het kickboksen wacht nu een compleet nieuw hoofdstuk voor de 37-jarige 'King of Kickboxing': op 23 mei stapt hij de boksring in tegen niemand minder dan Oleksandr Usyk. Usyk is één van de grootste boksers van deze generatie. Het gevecht in Egypte wordt officieel erkend als WBC-titelgevecht.

In aanloop naar het gevecht kregen wij van Men’s Health de kans om Rico Verhoeven uitgebreid te spreken over zijn overstap naar boksen, de mentale uitdaging van zijn voorbereiding en waarom hij juist nu bewust het oncomfortabele opzoekt.

Rico: Waarom gelijk tegen een tegenstander als Usyk?

‘Omdat ik de beste kickbokser ter wereld ben en nu de overstap maak naar het boksen. Dan ga je niet tegen een of andere nobody vechten. Hoe groter, hoe beter. Zo sta ik in het leven,’ vertelt hij.

Groter dan Usyk wordt het nauwelijks. De Oekraïner geldt als een van de beste technische zwaargewichten van zijn generatie en bleef als profbokser ongeslagen.

Verhoeven kent geen angst. ‘Ik sta straks tegenover een van de besten ooit. Dat is juist mooi.’

Als ik de beste versie van mezelf ben, dan ga ik deze wedstrijd winnen

— Rico Verhoeven

Hoe schat je je eigen kansen in?

‘Groot. Ik heb zó lang getraind voor dit gevecht. Alles moest wijken voor deze ene dag. Als je zes maanden lang ongelofelijk hard traint voor één wedstrijd, dan mag ik ervan uitgaan dat ik de beste versie van mezelf laat zien. En als ik de beste versie van mezelf ben, dan ga ik deze wedstrijd winnen.’

Zes maanden?! Was dat niet ongelofelijk zwaar?

‘Natuurlijk. Ik ben er nu helemaal klaar voor, maar ook klaar mee. Het letten op je eten, harde en lange trainingen, maar ook het leren van een nieuwe discipline is heel pittig geweest. Normaal gesproken herhaal je de stof die je al vijftien jaar kent, maar nu ben ik een compleet nieuwe sport aan het leren. Dat was mentaal misschien nog wel zwaarder dan fysiek. Ik ben helaas niet gezegend met de kunst om iets gelijk te kunnen als ik het zie of hoor, dus dat was gewoon heel hard werken.'

‘Om weer even leerling te zijn en nieuwe stof te leren is ook wel weer gaaf. I love it,’ zegt hij lachend. ‘Ik probeer elke dag te leren en een betere versie van mezelf te zijn. Ik wil een betere vader voor mijn kinderen zijn, een betere man voor mijn vrouw en een betere vriend voor mijn vrienden. En nu wil ik ook een betere bokser zijn.’

Juist het onbekende lijkt je aan te trekken, waarom?

‘Dáár zit groei. Bewust het ongemak opzoeken. Het oncomfortabele. Als je altijd hetzelfde blijft doen, groei je ook niet. Je moet naar dat volgende level.’

Waar komt die honger in jou vandaan?

‘Ik wil mezelf continu uitdagen. Daar hou ik van. Ik wil een stukje geschiedenis schrijven met dit gevecht. De vechtsport uitspelen, zo voelt het echt voor mij. Mijn toekomst ligt volledig open. Het is een heel mooi gegeven dat ik straks op 23 mei tussen de piramides mag vechten tegen een van de besten aller tijden. Daar ben ik super dankbaar voor. En ik heb er ongelofelijk veel zin in.’

‘Let’s f*cking go.’

Glory in Giza is door middel van pay-per-view te bekijken bij DAZN

The Romans© The Romans

Volg Men's Health ook op Facebook en Instagram.