Britse finesse op je oren

Bowers & Wilkins onthult de Px8 S2 met Beckham en Blake in de hoofdrol

Update: 24 oktober om 13:59
Hoofdredacteur

© Getty Images

Bowers & Wilkins lanceert nieuw vlaggenschip met Beckham en James Blake

Londen, Ladbroke Hall. Nu een klassieke evenementenhal, ooit een plek waar de mooiste auto’s werden tentoongesteld. Vandaag geen auto’s op het programma, maar wel het nieuwe paradepaardje van het high-end audiomerk Bowers & Wilkins: de Px8 S2. Een koptelefoon die volgens het Britse merk de grenzen van draagbare hi-fi weer een stapje verlegt.

En dat doen ze niet met een standaard persmoment, maar met een avond vol grandeur. Voetbalicoon David Beckham werd tijdens de avond gepresenteerd als wereldwijd ambassadeur van het merk, terwijl producer en singer-songwriter James Blake een intieme set speelde – inclusief de nog niet uitgebrachte track die hij speciaal componeerde voor de campagne-video van de Px8 S2.

Een lancering met Britse finesse

De setting was typerend voor wat Bowers & Wilkins wil uitstralen: stijlvol en kwalitatief. Beckham, charmant als altijd, sprak openhartig over zijn band met muziek en de koptelefoon. “Ik gebruik Bowers & Wilkins-koptelefoons al jaren,” vertelde hij. “Elke keer denk ik dat ze niet beter kunnen worden, maar ze blijven zichzelf overtreffen. Het geluid wordt elke keer een beetje beter, evenals het draagcomfort.”

Ook de ruisonderdrukking wordt door Beckham geprezen. “De noise cancelling is een droom. Wanneer ik onderweg ben of in het vliegtuig zit, blokkeert het alles om me heen en kan ik me volledig concentreren. Of ik nu naar muziek luister of een serie kijk.”

De avond werd afgetopt met een optreden van James Blake, uiteraard versterkt door speakers van Bowers & Wilkins. Zijn optreden liet precies horen waar B&W voor staat: gelaagdheid, detail en emotie. De ruimte was muisstil. Geen marketingpraat, geen overdadige visuals – alleen muziek, zuiver en onversneden. Precies hetgeen het merk wil benadrukken.

Muziek en design samengebracht

Een ruime week voor het event kregen we zelf al de kans om de koptelefoon uit te proberen. Onze ervaring lees je terug in dit artikel. Wat direct opvalt aan de hoofdtelefoon, is het stijlvolle ontwerp. Design is één, maar wat telt is de geluidskwaliteit. Zoals verwacht klinkt de Px8 S2 grandioos. Niet vreemd, gezien het Britse merk vooral geroemd wordt onder audiofielen, artiesten en studio’s wereldwijd. Het merk is niet voor niets hofleverancier van talloze muziekstudio’s wereldwijd - waaronder de studio van James Blake.

Van Londen naar Woking: de link met McLaren

De dag na de lancering, reisden we door naar de McLaren-fabriek in Woking, waar Bowers & Wilkins al jaren de audiosystemen voor de sportwagens ontwikkelt. Daar werd duidelijk hoe diep het vakmanschap van beide merken met elkaar verweven is.

De vergelijking is treffend: net als McLaren streeft B&W naar precisie en pure beleving. Alleen dan niet op het asfalt, maar in je oren. Of tegelijk, als je bij de lucky few hoort die een McLaren kan veroorloven. 

De Px8 S2 in actie op het hoofd van Beckham© Bowers & Wilkins

De Px8 S2 in cijfers

De Px8 S2 is voorzien van aptX Lossless-ondersteuning voor draadloos luisteren in cd-kwaliteit en acht microfoons die samenwerken voor kristalheldere gesprekken en actieve ruisonderdrukking. De batterij gaat 30 uur mee en een kwartier aan de lader geeft je alweer 7 uur extra speeltijd.

De oorschelpen zijn afgewerkt met zacht nappaleer, de hoofdband is versterkt met aluminium, en alles voelt even solide als verfijnd. Het resultaat: een koptelefoon die niet alleen klinkt als high-end, maar er ook zo uitziet.

De Px8 S2 is vanaf heden via bowerswilkins.com en bij geselecteerde dealers te koop voor € 729.