Diabetes Fonds waarschuwt: ‘Je krijgt meer suiker binnen dan je denkt'
Het Diabetes Fonds waarschuwt voor valse suikerclaims. Daardoor krijg je misschien meer suiker binnen je dan je denkt.

Producten in de supermarkt prijken regelmatig met labels als ‘Suikervrij’ of ‘Zonder toegevoegde suikers’. Het Diabetes Fonds wil benadrukken dat het product daarmee niet per se gezond is. Sterker nog, meestal zit er nog steeds suiker in.
Waarom klopt ‘suikervrij’ niet altijd?
Dit is misleidend voor mensen die minder suiker willen consumeren. Vaak zitten in de producten namelijk nog wel ‘sluipsuikers’.
Om die te herkennen kun je op de ingrediëntenlijst zoeken naar dingen als ‘rijststroop, honing, dadelsiroop of kokosbloemsuiker’. Ook ‘dextrose of melasse’ worden genoemd als suiker onder schuilnamen.
‘Dat ze dan suikervrij genoemd worden, klopt niet. Het recept lijkt zo gezonder dan het werkelijk is en dat is een vorm van misleiding’, zegt diëtist Neeke Smit.
Diabetes type 2, insulineresistentie en overgewicht
Dit is vooral een probleem voor mensen met diabetes type 2, insulineresistentie – ofwel: prediabetes – en (hevig) overgewicht.
Voor deze groepen zijn gezonde keuzes maken belangrijk om hun gezondheidsrisico’s te beperken of zelfs om te keren.
Ondanks dat suiker in verantwoorde mate – binnen een gezond voedingspatroon – voor de meesten niet schadelijk is, kan deze schijngezondheid juist een grote groep mensen misleiden tijdens hun proces naar een gezondere leefstijl.
De Nationale Suiker Challenge
Tot slot informeert het fonds dat Nederlanders’ gemiddeld 86 suikerklontjes aan toegevoegde suikers per week’ eten. Dat komt neer op zo’n 18 kg suiker per jaar.
Om de aandacht daarvoor, en het bewustzijn over suiker, te vergroten kunnen mensen deze week (16 t/m 22 juni) meedoen aan de Nationale Suiker Challenge.
Daarbij probeer je om geen eten en drinken met toegevoegde suikers in te nemen. ‘Meedoen is leuk, lekker en goed voor je gezondheid’, luidt de motivatie. Meedoen? Schrijf je hier in.
Meer van Men's Health? Volg ons op Facebook, Instagram en TikTok.