Dit is de juiste zithouding
In de avondspits vallen twee keer zo veel doden in het verkeer als in de ochtendspits. Dat blijkt uit de 'Kerncijfers Verkeersveiligheid' van Rijkswaterstaat, waar BNR Nieuwsradio de hand op heeft weten te leggen. Of dat komt doordat het 's avonds drukker is op de weg en er ook meer recreanten op de weg zijn of door vermoeidheid is niet duidelijk.
© Getty Images

Een goede zithouding is enorm belangrijk als het gaat om comfortabel en veilig rijden. Je raakt minder snel vermoeid, hebt een beter zicht, voelt beter wat je auto doet, kunt sneller en veiliger reageren en bij een aanrijding werken de passieve veiligheidssystemen het beste als je op de juiste manier in de auto zit. Maar hoe stel je je stoel snel en goed in?
Stap 1: positie van de stoel in de auto
Trap de kopeling (bij een automaat de rem) volledig in en bekijk de positie van je been t.o.v. de stoelzitting. Zorg dat je bovenbeen op de stoelzitting rust en je de pedalen eenvoudig kan bedienen.
Je stoel staat te ver naar voren wanneer je bovenbeen bij maximaal induwen van de pedalen de zitting induwt. Je stoel staat te ver naar achteren als je de pedalen niet maximaal kunt induwen.
Stap 2: Stuurwiel hoogte
Vaak is het stuurwiel in hoogte, maar soms ook in lengte verstelbaar. Plaats je stuur op een hoogte zodat je het instrumentenpaneel nog goed kunt lezen.
Stap 3: Stuurwiel lengte / positie van de rugleuning
Leg beide polsen aan de bovenkant van het stuurwiel, dit moet je kunnen doen zonder dat je schouders het contact met de rugleuning verliezen. Zet de rugleuning dus rechterop en trek als dat kan je stuur naar je toe. Omklem nu met je handen het stuur en laat je polsen tot klokstand kwart voor drie zakken. Je zit nu met gebogen ellebogen achter het stuur, met je handen op de kwart voor drie stand. Als je de pedalen nu weer maximaal induwt moet je jezelf goed en strak tegen de rugleuning van je stoel duwen waarbij je bovenbenen de zitting nog steeds niet echt induwen.
Stap 4: Hoofdsteun
Een goed afgestelde hoofdsteun verkleint de kans op een whiplash bij een aanrijding. Maar een te laag afgestelde hoofdsteun maakt de kans op een whiplash bij een aanrijding juist groter. Stel je hoofdsteun zo af dat je gehele achterhoofd op de volledige steun rust.
Stap 5: Gordels
Vaak kun je de hoogte van de gordelbevestiging instellen (boven de linker schouder). Zorg dat de gordel in een zo diagonaal mogelijke lijn over je schouder loopt. Een juiste gordelhoogte is belangrijker dan je denkt: zit de gordel te laag, onder de schouder of zelfs onder je arm, dan zal de gordel niet optimaal werken en loop je zelfs het risico om onder de gordel door te glijden bij een aanrijding. Een te hoog afgestelde gordel is hinderlijk aan de zijkant van je nek of gezicht en kan bij een aanrijding ook verwondingen aan je hals en nek veroorzaken.