Waarom alcohol in 't verkeer onvermijdelijk gaat toenemen
Gelukkig niet onder de bestuurders.
© Getty Images - wwing

Alcohol in het verkeer zal toenemen, maar (hopelijk) niet omdat bestuurders (meer) drinken achter het stuur. Hoe dan wel? Omdat de kans groot is dat je vanaf nu meer alcohol tankt, en dan bedoelen we niet in de kroeg.
Waarschijnlijk tank je meestal Euro 95. Als je een oldtimer rijdt, tank je misschien Euro 98. De 95 en 98 in Euro zijn de octaangetallen, als je wilt weten wat dat inhoudt, is Google je vriend. Wat belangrijk is, is dat de huidige Euro 95 officieel E5 heet, wat betekent dat er 5 procent ethanol, oftewel alcohol, aan toegevoegd is. En dat gaat verdubbelen.
Niets nieuws in je tank
Nieuw is de overstap naar E10 niet: grote kans dat je in België, Duitsland of Frankrijk al E10 hebt getankt, aangezien E10 daar reeds de norm is. Grote problemen liggen waarschijnlijk niet in het verschiet, al is enige oplettendheid wel vereist. Sommige voertuigen, zoals scooters en exclusieve bolides hebben nog steeds E5 nodig, en die is vanaf heden moeilijker te vinden. Twijfel je of jouw Vespa of Bentley E10 of E5 nodig heeft? Check 't dan hier voor de zekerheid.
Waarom stappen we eigenlijk over op E10? Vanwege het milieu. De CO2 uitstoot is lager, dus minder slecht voor het milieu. Dan zal het vast slechter zijn voor de portemonnee, toch? De ANWB voorziet prijsdalingen van rond de 2 cent per liter... Tanken maar! Alhoewel: Een liter E10 brengt je net iets minder ver dan een liter E5, waardoor het prijsvoordeel wegvalt. Er verandert dus eigenlijk niet zoveel.
Wil je zeker zijn dat je aankomt op je bestemming, wil je milieubewust reizen en kunnen tanken wat je wilt? Misschien moet je dan toch maar de fiets pakken, dan kun je onbeperkt tanken. Met mate(n) natuurlijk.