De beste racefietsen onder de € 2000

Wat te doen met je vakantiegeld? Check onze favoriete racefietsen.

© Getty Images - South_agency

gettyimages-1006665052.jpg

We hebben een lijst opgesteld van goede racefietsen onder de € 2000. We hebben (nog) niet alle fietsen getest, maar op basis van de eigenschappen en specificaties zijn dit fietsen die je zeker mee moet nemen op je shortlist.

Trek Emonda ALR5 Disc - € 1899

Voor € 1.899 rij je een Trek Emonda ALR 5 Disc (2020 model). Moet je dat willen? Ja! Niet alleen ziet de fiets er erg elegant uit, zo rijdt hij ook. Stiekem zijn we erg verliefd op de paarse variant, maar ook dit zwart-grijze model waarop wij onze kilometers mochten rijden deed menig hoofd omdraaien.

Het aluminium frame ziet er op het eerste oog uit als een carbon frame. De naden zijn heel netjes weggewerkt en de geprofileerde buizen geven het geheel een strak uiterlijk. De H2 geometrie - wat zorgt voor een iets meer ontspannen houding - is identiek aan de carbon modellen en daarmee is het stuurgedrag ook gelijkwaardig: rustig en voorspelbaar.

Dit model is uitgerust met de meer dan uitstekende Shimano 105 Disc groep. Meer heb je niet nodig, want het schakel- en remgedrag van deze groep benadert heel sterk die van zijn grotere broer, de Ultegra groep. Als je beperkt in je budget zit, is het kiezen voor Shimano 105 een no-brainer, want daar kan je jaren mee vooruit.

Lees hier onze uitgebreide review van deze Trek Émonda ALR 5 Disc.

Cannondale CAAD13 105 - € 1999

Als ze ergens weten hoe ze goede aluminium fietsen moeten bouwen, is het bij Cannondale. De CAAD-serie geldt al sinds jaar en dag als de benchmark op het gebied van alu racers. De vorig jaar gelanceerde CAAD13 is daar geen uitzondering op en brengt je een volbloed racer waarmee je lekker kunt knallen. Deze variant met de uitstekende Shimano 105 Disc groep is gemaakt voor fietsers die veel fiets voor weinig geld willen.

Comfort is geen kenmerk van een aluminium frame en toch is Cannondale erin geslaagd om ten opzichte van de CAAD12 wat meer comfort toe te voegen. Al blijft het niet vergelijkbaar met de comfortracers uit dit artikel, want wat je krijgt is een stijve, directe, levendige en snelle fiets. Niet alleen geschikt voor criteriums, maar ook voor renners die houden van een agressieve positie en het nodige gooi- en smijtwerk op de fiets.

De geometrie is bijna identiek aan de SuperSix EVO en hij heeft ook wat aero kenmerken van zijn grote broer overgenomen. Toch is hij dankzij de nodige bevestigingspunten voor spatborden en ruimte voor 30mm banden ook geschikt gemaakt voor commuters of een avontuurlijke trip.

Canyon Endurace CF SL Disc 7.0 - € 1999

De Endurace-serie van Canyon omvat endurance of comfort racers. Toch wil dat niet zeggen dat je geen echte race-positie kunt aannemen op deze Endurace CF SL Disc 7.0, want het verschil met de meer race-georiënteerde Canyon Ultimate is helemaal niet zo groot. De stack in maat M is 11 mm hoger en de reach 9 mm korter.

Dit model biedt je een carbon frame, schijfremmen en een complete Shimano 105 Disc groep. Het frame weegt exclusief voorvork nog geen kilo en is daarmee heel licht voor een endurance racer. Het totale gewicht van deze fiets komt uit op 8,4 kg in een maatje M en dat is bijzonder licht te noemen voor een fiets met schijfremmen in deze prijscategorie.

De fiets wordt verder afgemaakt met een DT Swiss E 1850 Spline wielset, die ontwikkeld is voor een endurance fiets. De iets bredere velg zorgt ervoor dat de 28 mm banden breder vallen en dat zorgt voor extra comfort. Officieel kan het frame 30 mm banden aan.

Wij reden eerder al op de iets beter afgemonteerde, maar verder identieke Endurace CF SL Disc 8.0. Hier lees je de uitgebreide review.

Cube Attain GTC SL Disc - € 1999

Een strakke, betaalbare full carbon endurance racer met alles erop en eraan, daar weet Cube raad mee. De Attain GTC SL Disc voldoet prima aan dat beeld en heeft als taak om je lang en plezierig te laten fietsen. Voor net geen twee mille koop je een fiets van 8,6 kilo met veel comfort.

Een hoog balhoofd, een fors uitgevoerd bracket en toch meer flex in het frame dan de Cube Agree. En bovendien iets meer wielbasis. Het frame oogt sportief, mooi sloping met een achtervork die iets lager op de zitbuis aansluit. De afmontage is erg goed te noemen, want deze Cube heeft (deels) Ultegra onderdelen gemonteerd, in combinatie met schijremmen van de 105 groep.

Hier lees je de uitgebreide review van deze fiets.

Giant TCR Advanced 2 Disc Pro Compact - € 1999

Carbon frame? Check. Schijfremmen? Check. Een uitstekende 105 groep? Check. Met dit 2020-model van Giant haal je alles in huis wat je voor dit geld mag verwachten. En het jarenlange succesverhaal van de TCR-serie van Giant zegt veel over de geometrie van deze fiets. De TCR is een alleskunner, een fiets waar je serieus mee door kunt rijden, zonder dat je daarmee lijf en ledematen martelt. Daarvoor doet de Variant zadelpen ruimschoots zijn werk.

Bovenal is dit een fiets die uitnodigt om te gaan koersen. Het weggedrag is speels en direct, de acceleratie heel goed voor een fiets in deze categorie. Wel zijn de wielen iets aan de zware en trage kant, hiervoor kan je in de toekomst zeker nog een upgrade overwegen. Schakelen en remmen met de 105 groep is een feest.

Wij hebben het al vaker gezegd: staar je niet blind op de aanschaf van een Ultegra groep, maar kies voor 105 en besteed je budget aan andere onderdelen van je fiets. Daar is deze TCR Advanced 2 Disc ook weer een goed voorbeeld van, want ondanks dat er dit jaar een update is gekomen van het TCR frame, blijft dit een koersfiets in optima forma!

Scott Addict 20 - € 1899

De Scott Addict 20 is een fiets die gericht is op lange ritten. Een echte endurance racer dus, waarbij je minder diep zit en het stuurgedrag rustig en beheerst is. Het full carbon frame staat garant voor een laag gewicht, want in combinatie met de prima Shimano 105 groep weegt deze fiets in maat 54 slechts 7,8 kg.

De verdere componenten zijn allemaal van eigen makelij, onder de merknaam Syncros. Prima onderdelen, die ervoor zorgen dat de prijs laag kan blijven. Een upgrade met een lichtere wielset maakt hem helemaal af en optimaal geschikt voor lange dagen in de bergen.

Betaal je € 200 meer, dan heb je de variant met schijfremmen te pakken. Daarmee heb je nog meer controle bij het remmen, maar de fiets ook een iets hoger gewicht.

Orbea Avant M40 TEAM Disc - € 1999

Een uitstekend carbon frame en 12 mm steekassen zorgt ervoor dat er dan op een ander gebied wat concessies gedaan moeten worden. Dat geldt in het geval van de Orbea Avant M40 TEAM Disc voor de aandrijflijn, want dat is een 10-speed Shimano Tiagra groep.

Die concessies zijn echter vrij beperkt als je ziet wat je verder allemaal krijg bij deze fiets. Het frame is zeer strak afgewerkt dankzij de interne kabelgeleiding en de sloping bovenbuis van de fiets zorgt voor een compact stuurgedrag en extra comfort in de zadelpen. De geometrie zorgt ook voor comfort, want je zit niet te diep op deze fiets. De wielen zijn van eigen makelij, met Shimano naven.

Dit is een fiets waar je lang plezier van kunt hebben en die je later ook eenvoudig een upgrade geeft. Verkrijgbaar in drie kleuren.

Sensa Gulia G3 105 Disc - € 1999

De Sensa Gulia G3 is een full carbon racefiets (zowel frame als vork), afgemonteerd met Shimano 105 groep, aluminium stuur, stuurpen en zadelpen én voorzien van alu Supra RA Pro wielen. De Shimano 105 Disc groepset – hier is de fiets overigens afgebeeld met een Ultegra afmontage – laat niets te wensen over en ook de soepele Schwalbe Pro One bandjes zorgen voor een lekker gevoel op de weg. De bandjes maken veel goed, want qua comfort valt er bij de Gulia G3 niet zo veel te vinden. Het is een wat harde fiets, waar je overigens dankzij het lage gewicht en hoge stijfheid wel echt hard op kunt fietsen.

Qua design en de mate waarin je een mooie sportieve houding kunt aanmeten op deze bak, zit je bij de Gulia aan de goede kant. Ook de velgremmen op de aluminium velgenranden doen prima hun werk, ook met slecht weer ruim voldoende. Wie overigens een frame als dit koopt als instapper en langzaamaan de wat upgrades wil doen, heeft voor een erg mooie prijs, meteen een prima opstap. Deze Sensa is namelijk één van de lichtere fietsen in de lijst: wij wogen hem op 8,1 kg in een maat M.

Rose Pro SL Disc Ultegra - € 1930

De Rose Pro SL kreeg onlangs een update en deze vernieuwde bike werd in mei gelanceerd. Het aluminium frame met carbon voorvork is strak vormgegeven en dankzij de interne kabelgeleiding en geïntegreerde zadelpenklem, ziet de fiets er heel clean uit. De endurance-geometrie moet zorgen voor een comfortabele en ontspannen houding.

De 12 mm steekassen en de flat-mount schijfremmen met 160 mm remschijven zorgen voor stabiliteit en controle bij het remmen. Het frame biedt nu ook ruimte voor banden tot 32 mm, dus je maakt hier ook heel eenvoudig een goede gravelbike van. Schakelen doe je met de uitstekende Shimano Ultegra groep - alleen de cassette en ketting zijn van 105 om de prijs te drukken.

De Rose Pro SL Disc Ultegra weegt 8,9 kg in maat 57 en is verkrijgbaar in een grijze en rode variant.

Lapierre Sensium 500 Disc

Veel Lapierre fietsen zie je in Nederland (nog) niet op de weg, maar daar zou wat ons betreft best verandering in mogen komen. De frames zijn namelijk van hoogwaardige kwaliteit en dat geldt ook voor deze Sensium 500 Disc. Volledig carbon, 12 mm steekassen, hydraulische schijfremmen en een zeer goede Shimano 105 groep maken dit een zeer complete fiets.

De endurance geometrie maakt dit een fiets voor lange dagen in het zadel. Dankzij de zadelpendikte van 27,2 mm krijg ook nog het nodige comfort aan de achterzijde. Mede dankzij de Shimano RX010 wielen is het gewicht met 9,4 kg aan de hoge kant, maar is in de toekomst eenvoudig op te lossen met een lichtere wielset.

Wilier GTR Team 105 - € 1700

Een fiets met een volledig carbon frame voor slechts € 1700 ga je niet snel vinden. Bij Wilier doen ze het, met deze GTR Team. Dat er ook nog een complete Shimano 105 groep op de fiets zit, maakt hem alleen nog maar indrukwekkender. De lage prijs geeft je zelfs nog ruimte om de relatief eenvoudige Shimano RS100 wielset flink te upgraden.

Tuurlijk, het is een fiets zonder schijfremmen en voor sommigen daardoor een no-go. De velgremmen zijn echter ook van uitstekende kwaliteit en brengen je veilig tot stilstand. Het frame biedt ruimte aan banden tot 28 mm en is verkrijgbaar in deze zwarte of in een rood-witte variant.

Merida Scultura 400 Disc - € 1.699

De Scultura is al jarenlang een succesverhaal bij Merida. Deze Scultura 400 Disc is daar geen uitzondering op, want voor € 1.699 krijg je een fiets met hoogwaardige kenmerken. Het meer dan uitstekende aluminium frame is voorzien van een carbon voorvork en biedt nette interne kabelgeleiding. De geometrie van dat frame is gericht op de comfort of endurance racer, waarmee je dus ontspannen lang kan blijven fietsen.

De fiets is voorzien van een complete (!) Shimano 105 Disc groep, die echt uitmuntend zijn werk doet. Vaak zie je dat een fiets in deze prijsklasse een goedkoper crankstel heeft of andere remmen, maar dat is hier dus niet het geval. Met name fijn voor de 105 remmen, want die zijn echt heel goed.

Alle andere onderdelen zijn allemaal van eigen Merida makelij, behalve de banden. Die zijn van Maxxis. De Scultura 400 Disc is verkrijgbaar in zwart of rood.

Focus Izalco Race 9.7 - € 1799

Nog zo'n scherp geprijsde full carbon racer met volledige Shimano 105 groep. De Focus Izalco Race 9.7 is een lichtgewicht fiets - 8,1 kg in maat M is heel erg netjes - die meer voor de echte racers dan voor de comfortzoekers is. De geometrie zorgt voor een sportieve zit en dat maakt dit een racemonster in spé.

Zet er een stel betere wielen in en je zou hier zelfs een goede wedstrijdmachine van kunnen maken. Of gewoon een fiets om je fietsmaatjes mee pijn te doen, want dat moet zeker lukken. De combi van 50-34 crankset met 11-28 cassette is voldoende voor in Nederland - ga je de bergen in dan monteer je beter een iets andere cassette (tenzij je een klimgeit bent). De fiets is verkrijgbaar in zowel een zwarte als witte variant.

Stevens Aspin - vanaf € 1529

Het mooie van de Stevens Aspin is dat je hem volledig kunt configureren naar je eigen smaak en wensen. Je begint met het aluminium frame en de carbon voorvork - alleen verkrijgbaar in de Velvet Black kleur - en daarna kan je gaan bouwen.

Werkelijk alles kan je aanpassen - kies bijvoorbeeld voor een 52/36 of een 50/34 crankstel - en dat zorgt ervoor dat je altijd op iets unieks rijdt wat aan al je wensen voldoet. Je kunt letterlijk duizenden verschillende combinaties in componenten maken, dus het puzzelen kan wel even tijd kosten. Laat de Stevens-dealer je hier ook zeker bij helpen.

De klassieke geometrie maakt hem geschikt voor veel doeleinden, of je nu van lange ritten houdt of liever korte, snelle ritten maakt.