Een Porsche 911 Targa rijden zonder zorgen? Het kán
Geen gedoe, wel plezier.
© Getty Images

Vraag het maar aan vrienden van je pa, met een klassieker rondrijden is de leukste bezigheid op het gebied van auto's. Het geluid, de geur, het gevoel - alles is anders bij een klassieker. Toch zullen ze ook unaniem bevestigen dat eentje bezitten aardig wat kopzorgen met zich meebrengt. Met name als je sleutelkennis en financiële middelen beperkt zijn. In dat geval is huren zo gek nog niet.
Een klassieke Porsche 911 Targa huren
Op een bewolkte vrijdagmiddag volgen we de navigatie richting Gorinchem. Hij stuurt ons van de snelweg af, naar een smal landweggetje omringd door weilanden. Op deze plek verwacht je hooguit een tractor met vee, niet een klassieke Porsche. Terwijl we met een vleugje twijfel om ons heen kijken of we wel de juiste afslag hebben genomen, stelt de navigatie ons gerust: 'Bestemming bereikt!'. Op de gevel staat de tekst We Love Oldtimers en daar is geen woord van gelogen. Voor de deur staan talloze klassiekers keurig op een rijtje. Volkswagen "Hippie" busjes in alle kleuren van de regenboog, Volkswagen Kevers idem dito. Als we de parkeerplaats oprijden, rolt een witte Mustang de loods uit. Het geluid doet iets met ons.
'Jullie komen vast om een auto op te halen?' vraagt een vriendelijke stem. - 'Ja, voor de Porsche 911 Targa' bevestigen we geheel synchroon. 'Hij staat hier om het hoekje,' zegt ze, terwijl de spontane dame naar binnen volgen. Wat buiten staat blijkt slechts het topje van de ijsberg te zijn. Achteraan de lange rij zien we haar staan: een schone dame uit 1979, geheel gehuld in goud. Armharen strekken zich uit en mondhoeken kruipen omhoog.
Na een korte instructie van hoe het open dak werkt, zijn we klaar om te vertrekken. De sleutel zit al in het contact en het voelt een beetje onwerkelijk. We willen bijna vragen of ze het wel zeker weten dat ze hem aan ons meegeven, maar die gedachte wordt onderbroken door de bemoedigende woorden 'Veel plezier, mannen!'. Daar gaan we dan.
We stappen niet in een auto, maar in een tijdmachine. De lederen bekleding, het houtwerk, de metertjes op het dashboard, alles lonkt naar vroeger - zelfs de geur is nostalgisch. Gelukkig is het principe van een auto starten weinig veranderd sinds de swinging seventies. Na het omdraaien van de sleutel, start een concert aan geluiden. Trillingen schieten door ons lichaam. Enerzijds veroorzaakt door spanning, anderzijds door de auto. Met de koppeling ingedrukt voeren we de toeren voorzichtig op. De machine komt nog verder tot leven. We kijken elkaar aan, knikken, zetten haar in de eerste versnelling en verlaten de rijkelijk gevulde loods.
Meteen wordt duidelijk dat een klassieker hard werken is. Sturen vereist - door gebrek aan elektrische ondersteuning - enige vorm van daadkracht. Ook het schakelen voelt soms een beetje als een grabbelton van versnellingen. Je zwiept het pookje (sportief, uiteraard) hoopvol naar voren en bidt dat alles op de juiste plek belandt. De eigenaar van We Love Oldtimers, Jeroen Tokmetzis, had hier al op gehint in een voorgesprek. 'Je zult merken dat het anders is dan alles wat je gewend bent van autorijden,' benadrukte hij. 'En dat precies waarom oldtimers voor zo'n unieke ervaring zorgen. Dat gevoel vergeet je nooit meer.'
Eenmaal terug op het landweggetje, is het tijd om een beetje gas te geven. Met nadruk op 'een beetje'. De Porsche 911 Targa bewijst zonder enige vorm van twijfel dat het de snelste productieauto van haar tijd is. Toch is snelheid totaal niet waar een oldtimer rijden om draait. De auto trekt rap op, maar is keurig begrensd op 100 km/u, wat meer dan genoeg is voor de full experience. Als je G-krachten wilt voelen op de linkerbaan in Duitsland, zijn modernere auto's een betere optie. Neen, met een klassieker dien je respectvoller om te gaan. Je rijdt immers rond in een stukje geschiedenis.
Binnen twintig minuten toeren zien we meer duimpjes verschijnen dan een viral post op Facebook. Het is duidelijk dat wij niet de enige liefhebbers zijn van de gouden bolide. Bij de eerste koffiestop worden we direct benaderd voor een praatje. Bij de tweede stop ook. 'En bij de derde stop?' vraag je. Ja, ook bij de derde stop van die dag. Inmiddels begint zich een patroon te vormen. De gespreksformule is als volgt: 'Wat een [positief woord] ding! + Ik heb zelf een tijdje een [minder indrukwekkende auto] gehad. Was wel altijd veel [klacht over kosten, gedoe of tijd]' = gesprek. Vervolgens kun je in principe gewoon zwijgen en knikken, want bij autoliefhebbers beginnen de lippen vanzelf te bewegen - je hoeft er niet eens een kwartje in te gooien.
Toch is ook dat een belangrijk deel van de beleving. Klassiekers zijn namelijk reuze interessant om over te praten. Dit komt doordat je blijft leren en ontdekken: van de interessante geschiedenis van het merk, tot geinige weetjes over het interieur, het motorblok, of andere onderdelen van de auto. Want ja, achter alles wat je ziet zit een verhaal over de ontwerpkeuze. Daarom kan het leuk zijn om je vooraf goed in te lezen over het model dat je gaat huren. Zodra je de auto dan fysiek voor je hebt, komt alles meteen tot leven.
Nadelen van een oldtimer auto huren
Toch zitten er uiteraard ook nadelen aan het huren van een auto. Borg bijvoorbeeld, is iets wat je op je rekening moet hebben om de auto te kunnen huren, maar wat ook vaak wordt vergeten. De tarieven voor het huren zijn immers schappelijk, dan valt een hoge borg soms een beetje tegen. Gelukkig heb je zelf in de hand of je die terugziet. Dat brengt ons bij het tweede nadeel: verantwoordelijkheidsgevoel. Het voelt toch een beetje alsof je iemands baby mag vasthouden. Je weet dat je erg voorzichtig moet zijn, omdat het dierbaar, kwetsbaar en in dit geval ook kostbaar is. En dat is wel iets om rekening mee te houden. Je moet namelijk wel kunnen genieten van het rijden en niet alleen maar bang zijn om brokken te maken.
Zelf kunnen we dat gevoel prima uitschakelen, waardoor het ten volste genieten is. Het dak gaat eraf, de zon komt tevoorschijn (stiekem was het andersom) en ons genot piekte met de seconde. De stem van de navigatie horen we die rit niet meer. Oldtimers rijden gaat namelijk niet om de bestemming, maar om de reis ernaartoe. In ons geval betreft dat een ritje naar de Zeeuwse kust.
Eenmaal in Zeeland zijn we volledig gewend aan onze Targa. De lederen stoelen zitten als gegoten en de voet wil niet van het pedaal af. Op de parkeerplaats wordt er al zelfs tegen de Porsche gepraat. 'Tot zo, schatje'. Iets wat we beiden nog nooit hadden gedaan tegen onze moderne vierwielers. Weer een bevestiging dat een oldtimer eigenlijk geen auto is. Het deed zelfs een beetje pijn om haar achter te laten op de parkeerplaats.
Maar dat gevoel hoort er helaas ook bij, gezien het feit dat een huurtermijn ook een einddatum heeft. Op de terugrit zijn we plots iets stiller. We luisteren naar het geluid van de motor en denken na over hoe het moet voelen om zo'n wagen te bezitten. Onze conclusie is dat het enorm goed voelt. En niet alleen doordat je je een eindbaas voelt door in een Porsche te rijden. Ook leuk, maar wat ons betreft minder belangrijk. Een oldtimer geeft je iets mee waardoor elke seconde voor twee telt: mindfulness.
Opmerkzaamheid
Ironisch genoeg heeft deze snelle auto juist geholpen om wat gas terug te nemen in het dagelijks leven - door meer te voelen in plaats alles voorbij te razen. Wellicht is het deze opmerkzaamheid wat ervoor zorgt dat petrolheads meer de tijd nemen voor een uitgebreid gesprek, of om zich urenlang in te lezen over waarom de ruitenwissers op een bepaalde manier gemaakt zijn. En net als bij een echte relatie zorgt meer weten over de ander voor nog sterkere band. Vandaar dat het best jammer was om na een waanzinnige terugrit weer bij de loods bij Gorinchem (Hoogblokland, om precies te zijn) uit te komen.
Eén enigszins emotioneel afscheid later, stappen we weer in onze eigen auto. Het feit dat we de motor niet horen, dat niets trilt en dat alles modern is, voelt als een enorme reality check. We zijn weer terug in 2021. De navigatie gaat weer aan en we rijden haastig richting huis. Bij het verlaten van het landweggetje besluiten we dit in te toekomst vaker te doen, een oldtimer huren om terug te reizen naar het verleden. Nu alleen nog kiezen: wordt het die witte Mustang, een MG Roadster, of toch een weekendje in de hippiebus? Opties genoeg bij We love Oldtimers.




