Dit is waarom eiwitpoeder en creatine zo duur zijn geworden
Waarschijnlijk betaal je twee tot drie keer zo veel als vorig jaar.
Wie onlangs supplementen heeft besteld, leeft waarschijnlijk op water en brood. De prijzen zijn door het dak gegaan, waardoor je het dubbele of driedubbele kwijt bent voor een klein potje whey. Ook creatine is de dans der prijsverhogingen niet ontsprongen. Een potje monohydraat kostte voorheen 10 á 15 euro, maar kost nu al gauw drie tientjes. Wat is er aan de hand?
Stijging van de supplementprijzen
'Er spelen nu meerdere zaken een rol,' zegt Tibor Koppers, eigenaar van supplementenmerk High End Nutrition. 'Maar de belangrijkste factor is dat de rauwe grondstof van whey proteïne ruim 350 procent is gestegen ten opzichte van twee jaar geleden.'
Het is hierbij goed om te beseffen dat whey niet alleen in shakebekers belandt. 'Als je in de schappen van de supermarkt kijkt, kun je tegenwoordig honderden producten vinden die verrijkt zijn met proteïne. Yoghurt, kwark, repen, brood, babyvoeding, eiwitrepen, noem het maar op. En dat is bijna altijd whey proteïne.'
Zoals je vroeger tijdens economie hebt geleerd heeft die toegenomen vraag, in combinatie met het beperkte aanbod (daarover later meer), de prijs nog verder opgedreven. En die kosten eindigen bij jou als consument, helaas.
Bij creatine is het zelfs zo extreem, dat het simpelweg niet meer beschikbaar is, op een paar laatste voorraden na. 'Ook die prijzen zijn te bizar voor woorden. Het is maar net wat de gek ervoor geeft. Er kan momenteel gewoon niet genoeg geproduceerd worden om aan die vraag te voldoen. Ik krijg dagelijks berichten van andere merken die vragen of ik nog voorraad voor ze heb.'
Impact vanuit Azië
Het wereldwijde tekort heeft meerdere grote en kleine factoren. Zo heeft Covid nog steeds een behoorlijke impact op het aanbod en de prijs. 'Hier wordt er nauwelijks meer over gesproken, maar in Azië speelt de invloed van Covid nog steeds op grote schaal,' benadrukt Koppers. 'Beijing en Sjanghai, waar de meeste productie ter wereld zit, komen net uit een zoveelste lockdown waarbij alle fabrieken gesloten waren. Hierdoor was er tijdelijk nul productie, terwijl de vraag nog altijd historisch hoog was.'
Ditzelfde probleem zag je ook rondom de Olympische winterspelen in China. 'Die speelden zich in een regio af waar driekwart van de wereldwijde productie zit. Veel grondstoffen voor voedingssupplementen worden daar gemaakt. Wat, in combinatie met de andere bedrijven in dat gebied, voor veel smog in de lucht zorgt,' zegt Koppers. 'Dat staat niet mooi op tv en is ongezond voor professionele atleten. Om die reden heeft de Chinese overheid alle productie in dat gebied ruim 6 maanden stilgelegd. Dit heeft impact gehad op de productie van computerchips, plastic en natuurlijk supplementen, zoals whey.'
Dan heb je natuurlijk nog de andere problemen die invloed hebben op de prijs, zoals transport, productie en algemene inflatie. 'Waar een zeecontainer eerst €4.000 kostte, durven ze daar nu gerust €100.000 voor te vragen,' zegt Koppers. 'En de hogere stroomtarieven helpen ook niet mee, gezien het feit dat de productie van supplementen zeer energierovend is.'
Alleen maar verliezers
Helaas verwacht Koppers niet dat dit een tijdelijke storm is die weer overwaait. 'Daarvoor is er te veel veranderd. Ik denk ook dat niemand dat raar vindt, gezien de inflatie. Een biertje of een tank benzine is ook duurder dan vroeger. Maar het zou fijn zijn voor iedereen als het een paar procent zou zakken. Wees daarin ook realistisch. De kans dat het gaat zakken is 100 procent. Feit blijft echter dat het nooit meer als vroeger wordt.'
Toch is het niet zo dat producenten met gevulde zakken achterover leunen als Scarface. Nee, ook zij hebben het behoorlijk zwaar, benadrukt Koppers. 'Producenten profiteren immers niet van deze hogere consumentprijzen. De marges op supplementen zijn kleiner dan ooit. Je accepteert nu als supplementenproducent dat je nagenoeg geen winst maakt met proteïne. Dat lukt alleen nog als je producten rechtstreeks aan de consument kunt verkopen. Maar er zit bijna altijd nog een winkel tussen. Dus wat er overblijft is minimaal.'
Hoop voor de toekomst
Toch zijn er wel wat subtiele signalen dat markt wel een beetje aan het stabiliseren is. De prijzen zijn al een aantal weken niet meer gestegen en op sommige momenten zelf een paar cent gedaald. Al is het niet zeker dat je daar als consument gelijk iets van merkt. 'Dat zijn beslissingen die de fabrikanten individueel moeten nemen,' legt Koppers uit. 'De meeste producten in het hogere segment incasseren dit echter voornamelijk in hun eigen marge en zijn meestal maar met 25 procent gestegen, in dat geval zal die producent eerst zijn eigen marge weer op orde willen krijgen voordat hij zijn prijzen weer verlaagt. Terwijl de kosten door de budget-fabrikanten meestal geheel doorgerekend worden aan de consument, waardoor het logisch is dat die prijzen zullen zakken bij een daling van de kosten.'
Kortom, er gaat nog een hoop gebeuren in de wereld van sportsupplementen. We houden je op de hoogte.