Zo zoef je over de Duitse Autobahn alsof je in een magneettrein zit
Review: BMW i7 M70 xDrive Sedan.
Zoeven is anders dan scheuren. Bij scheuren denk je aan roekeloos rijgedrag, onnodig hard optrekken en bovenal een bak aan geluid. Dit allemaal is niet het geval als je in de BMW i7 over de Duitse Autobahn rijdt. Ondanks de hoge snelheid heb je volledige controle, houdt de boordcomputer een oogje in 't zeil, trek je niet 'onnodig' hard op maar schiet je wel weg als een magneettrein en ... je hoort niks. Je zoeft.
Zo heerlijk was rijden nog nooit
De BMW i7, het vlaggenschip van BMW's elektrische voertuigen, combineert de luxe en prestaties die we van het merk verwachten met geavanceerde elektrische technologie. En niet alleen dat. Je trekt ook veel bekijks met deze dikke bolide. De grote, iconische grille, die nu ook functioneert als een intelligente sensor, geeft de auto een imposante uitstraling. Een uitstraling die doet denken een Chrysler 300c of zoals menigeen zei: een Rolls Royce. Een terechte opmerking die niet alleen de buitenkant eer aan doet.
Zo is het interieur van hoogstaande klasse. De stoelen bieden uitzonderlijk comfort en zijn in talloze richtingen verstelbaar, inclusief massagefuncties. Het ruime interieur biedt voldoende beenruimte voor zowel voor- als achterpassagiers, wat vooral belangrijk is voor een luxe sedan van dit kaliber. De enige reden om geen BMW i7 aan te schaffen is dat je kinderen (of passenger princesses) te verwend worden met een bioscoopachtige setting op de achterbank. Een druk op de knop en er komt een reusachtig scherm naar beneden.
Bovendien zorgt het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System voor een ongeëvenaarde audiobeleving. Deze kun je op vrij futuristische wijze bedienen. Met een draaiende vingerbeweging kun je het geluid opkrikken of juist dempen. Ja, je raakt dus helemaal geen scherm aan. De boordcomputer leest jouw handsignalen waarmee je ook naar het volgende nummer kunt door een liftsignaal te maken (duim omhoog, maar dan kwartslag draaien). Een auto van de toekomst. Over de toekomst gesproken, met een auto als de BMW i7 zou het aantal ongelukken extreem afnemen. De projectie van de richtingaanwijzer voor je op de weg biedt de kans te navigeren zonder je ogen van de weg af te wenden. Evenals wanneer je muziek bedient.
De i7 kan in ongeveer 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, wat opmerkelijk is voor een auto van deze grootte en luxe. Ook heeft de BMW i7 een indrukwekkend elektrisch bereik van ongeveer 600 kilometer, afhankelijk van de rijomstandigheden (en hoe vaak je de boost indrukt). Het opladen is eenvoudig en efficiënt, dankzij de ondersteuning voor snelladen. Binnen ongeveer 30 minuten kan de batterij tot 80% worden opgeladen bij een snelle laadpaal. Enige punt is dat je wel even moet opletten met 'tanken'. Deze newbie wist nog niet het verschil in laadsnelheden. Als je bij 50kw staat is zelfs een burger halen (inclusief lange rij) niet genoeg om lekker op te laden. Sta je echter bij een 300kw laadpaal, dan ben je zo vol. Koffietje halen, en gaan.