Review: Men's Health testte de BMW R 1300 GS

Wel scheuren, niet schakelen.

Fan van motoren? Of benieuwd naar de wereld van scheurmonsters? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Men's Health testte de BMW R 1300 GS. Grote kans dat je bekend met bent de GS reeks - een zeer populaire motor. Maar wat je waarschijnlijk nog niet wist: schakelen is verleden zijn met deze nieuwe GS. Hoe dat zit, dat lees je hieronder.

Rijervaring met de Automated Shift Assistant

Allereerst: de GS zit zeer comfortabel en is ook een pareltje voor 't oog. De motor levert niet alleen paardenkracht, maar zit ook alsof je op een edel dier rondrijdt. Een edel dier, vol gemakken. Zo is de Automated Shift Assistant (ook wel "quickshifter") een prachtige manier om langere ritten gemakkelijker te maken, of voor de wat luiere motorrijder om het schakelen achterwege te laten (ook zeer handig wanneer je te zwaar getraind hebt en nog spierpijn in je onderarmen hebt).

Maar wat is de Automated Shift Assistant dan? Dit biedt de mogelijkheid om soepel op- en terug te schakelen zonder de koppeling te hoeven gebruiken of gas terug te nemen. Dit maakt de rijervaring bijzonder vloeiend en vermindert vermoeidheid, vooral tijdens langere ritten of in uitdagende terreincondities, waar constante schakeling vereist is.

Voordelen:

  • Naadloze Overgangen: De overgang tussen de versnellingen is zo vloeiend dat het bijna onmerkbaar is. Dit draagt niet alleen bij aan comfort, maar ook aan rijveiligheid, omdat het de aandacht van de rijder meer op de weg of het terrein houdt.
  • Gemak tijdens off-road rijden: In situaties waarin de focus op balans en controle ligt, zoals off-road rijden, is het een zegen om zonder het gebruik van de koppeling te kunnen schakelen. Dit vermindert het risico op fouten en laat de rijder volledig gefocust blijven.
  • Verminderde vermoeidheid: Voor de lange afstandsrijder is de shift assistant een onmisbaar hulpmiddel. Het vermindert de fysieke belasting van de handen en maakt het mogelijk om langere stukken te rijden zonder de constante noodzaak om de koppeling in te drukken.

Nadelen:

  • Gewenningsperiode: Voor rijders die gewend zijn aan traditionele schakelsystemen kan het even duren voordat de Automated Shift Assistant volledig vertrouwd aanvoelt. De eerste paar ritten kunnen wat "onnatuurlijk" aanvoelen, omdat het instinctief is om naar de koppeling te grijpen.
  • Niet altijd perfect bij lagere snelheden: In stadsverkeer of bij lagere snelheden kan de shift assistant soms wat minder vloeiend aanvoelen. Dit komt vooral voor bij het terugschakelen naar de eerste versnelling, waarbij een traditionele koppeling wat meer finesse zou bieden.

Algemene Conclusie

De BMW R 1300 GS is een indrukwekkende motorfiets die technologische innovaties zoals de Automated Shift Assistant combineert met pure kracht en robuustheid. De shift assistant maakt het mogelijk om soepeler te rijden en zorgt voor minder vermoeidheid tijdens lange en uitdagende tochten, vooral off-road. Hoewel er een kleine leercurve is voor traditionele rijders, tilt dit systeem de rijervaring naar een hoger niveau en maakt het de motorfiets toegankelijker voor rijders van verschillende vaardigheidsniveaus.

Als je op zoek bent naar een bike die innovatie en rijgemak combineert, is de BMW R 1300 GS met Automated Shift Assistant zeker een aanrader.