Zero, of hero?

Afval-hack of sluipmoordenaar? Dit is de nieuwe Coca-Cola Zero Zero

Update: 11 mei 2026 om 12:15
Praat mee!

© Getty Images

0 of 10? We beoordelen de nieuwe Coca-Cola Zero Zero

Er is een nieuwe product op de markt: Coca-Cola Zero Zero. Nog meer ‘niks’. Wat vinden we hiervan?

In Cola zero zat al vrijwel niks, behalve nog cafeïne. Dus heeft Coca-Cola ook dat verwijdert, voor hun nieuwste drankje: Cola zero, zero. Is dit het perfecte product? Of moeten de ontwikkelaars zo snel mogelijk aan de slag met Cola -1?

Wij beoordeelden het nieuwe drankje op een paar belangrijke pijlers, zoals smaak, voordelen en nadelen.

1.        Smaakt Cola Zero Zero hetzelfde als Cola?

De grote kritiek van Cola Zero: het smaakt niet hetzelfde als normale cola. Is dat nu nog erger? Smaakt dit drankje naar een soort magere aanmaak met cola-smaak? Gelukkig niet.

Het grote smaakverschil komt natuurlijk door suiker. Een smaak die zoetstoffen kunnen namaken, maar niet perfect kopiëren. De smaak zit niet in cafeïne, dus smaakt de zero-zero exact hetzelfde als zijn cafeïne-kompaan.


WEN AAN DE SMAAK


2.        Voordelen: betere nachtrust

Cafeïne verstoort je slaap. Dat is het enige voordeel dat erbij komt tegenover normale zero: dit drankje kun je altijd en overal drinken. Zet bijvoorbeeld een fles naast je bed voor als je ’s nachts wakker wordt – grapje!

Even serieus: het is een klein detail, maar een gigantisch voordeel. Fitnessfanaten zijn de grootste fans van zero frisdrank. Waarom? Het onderdrukt de honger en stilt de zoetekauw zonder calorieën. Het is een sixpack-elixer.

Maar dit voordeel heb je vooral ’s avonds nodig. Dan krijg je namelijk honger, zin in zoet én ben je door je caloriebudget heen. Helaas is dit ook het tijdstip dat je beter geen cafeïne meer kunt nemen, om je slaap te bovorderen.

3.        Nadelen: hoe gezond is het nog?

Zonder cafeïne kun je de hele dag zero frisdrank eten, zonder schuldgevoel. Dat is natuurlijk de marketing erachter. En waar geld verdiend moet worden, maakt gezondheid niet meer uit, toch?

Je mag zeker sceptisch zijn richting een giga-corporatie als Coca-Cola. Want onderaan de streep gaat het om de getallen achter de euro, niet die op jouw weegschaal.

Het enige wat we kunnen doen, is de feiten op een rij zetten en zelf een keuze maken. Dit zijn de feiten:

  1. Kunstmatige zoetstoffen zijn een categorie 2B kankerverwekkende stof (zelfde categorie als je telefoon, laag risico).
  2. Afvallen met water én zero frisdrank helpt mensen vaker en beter dan alleen water
  3. Langdurige onderzoeken naar zero frisdrank: ze hebben hoogstwaarschijnlijk geen tot minimaal impact op je gezondheid
  4. Gevaar zit in de dosis: bij zo’n 30 tot 300 blikjes per dag loop je risico
  5. Te veel zoetstoffen kunnen je maag-darmklachten geven

Op basis hiervan kun je jouw keuze maken. Het risico is, als ‘ie er is, enorm klein. Is dat voor jou nog te groot? Dan hoef je het niet te nemen. Maar de kans op onveiligheid is vrijwel nihil.

Móchten deze zero drankjes slecht voor je zijn, dan lees je het hier als eerst. Ik drink namelijk minimaal een liter per dag.

Oordeel: 9.5, een uitstekend product

Marketing werkt via vraag en aanbod. Natuurlijk speelt Coca-Cola hier in op de behoeften van de markt: mensen die zero frisdrank willen zonder nadelen.

Dat product is er nu. Is dat slinks, sluw, duivels? Het perfecte plan om nóg meer geld te verdienen. Ja, dat is het. Verandert dat iets aan de ogenschijnlijke kwaliteit en toepassing van het product? Nope.

Wat je er ook van vindt. Zero frisdrank heeft de potentie om onze samenleving gezonder te maken door iedereen af te laten vallen. Is dit onnatuurlijke product daar de gezondste optie voor? Misschien niet, maar wel de effectiefste. En het meeste gevaar zit in te veel lichaamsvet, niet te veel zoetstoffen.

Volg Men's Health ook op Facebook en Instagram.

Video