Zoveel cafeïne bevatten de 11 populairste pre-workouts

Voeding

Ontdek hoeveel koppen koffie je daarmee binnenkrijgt. 

Volgens het voedingscentrum bevat één kop koffie ongeveer 85 mg cafeïne per portie van 125 ml. Dat is doorgaans heel wat minder dan een schepje pre-workouk. Om ervoor te zorgen dat je niet tot diep in de nacht wakker ligt, is het goed om te weten hoeveel cafeïne jouw supplementen bevatten. In het volgende overzicht zie je precies hoeveel milligram cafeïne de producten bevatten en hoeveel koppen koffie dat per portie is. 

Koffieratio: ☕ = 1 kop koffie

Clean Nutrition Xtreme Workout V2 - 250 mg cafeïne per portie (1 maatschep van 7,5 gram) 

☕☕☕

Clean Nutrition Xtreme Workout V2

 

BSN N.O.-XPLODE 3.0 - 150 mg cafeïne per portie (1 maatschep van 20 gram) 

☕☕

N.O.-XPLODE 3.0

Body & Fit Crazy Pre-workout - 250 mg cafeïne per portie (1 maatschep van 11 gram)

☕☕☕

Crazy Pre-workout

Optimum nutrition Gold Standard Pre-Workout - 175 mg cafeïne (1 maatschep van 11 gram)

☕☕

Golden Standard pre-workout

Cellucor C4 Original Pre-workout - 150 mg cafeïne (1 maatschep van 6,5 gram)

☕☕

C4 Original pre-workout

XXL Nutrition Blast! Pre-workout - 300 mg cafeïne (1 maatschep van 10 gram)

☕☕☕½

Blast! pre-workout XXL Nutrition

RICH PIANA 5% NUTRITION 5150 - 470 mg cafeïne (1 maatschep van 12,5 gram)

☕☕☕☕☕ ½

5150 RICH PIANA 5% NUTRITION

FIRST Athletes Energy Gum - 80 mg cafeïne (per 1 gum) 

FIRST Athletes Energy Gum

USP Labs Jack3d Advanced - 150 mg cafeïne (1 maatschep van 5 gram)

☕☕

UPS LABS Jack3d Advanced

Bodylab24 Concentrated Pre-workout - 120 mg cafeïne (1 maatschep van 5,5 gram)

☕ ½

Bodylab 24 concentrated Pre-workout

Musclepharm Assault Sport Series - 250 mg cafeïne (1 maatschep van 11,5 gram)

☕☕☕

Assult musclepharm Pre-workout

Conclusie

Zoals je ziet, kan het per product behoorlijk verschillen hoeveel cafeïne je met één scoop binnenkrijgt. Wees daarom alert dat je de richtlijn voor een volwassen man (maximaal 400 - 600 mg cafeïne per dag) niet te ver overschrijdt. Dubbele scoops zijn misschien leuk, maar meer cafeïne is niet per se beter voor je workout. Onderzoek toont zelfs aan dat getrainde atleten die 3 - 6 milligram caffeine per kilo lichaamsgewicht nuttigen net zo goed presteren als bij een cafeïne-inname van meer dan 9 milligram per kilo lichaamsgewicht. 

Daarom is ons advies: kijk ook goed naar de overige samenstelling van het product en staar je vooral niet blind op een cafeïnegehalte. Een pre-workout met 80 mg cafeïne kan in de praktijk net zo goed zijn als een variant met 250 mg. 


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Toch maar even lezen voordat je een pot aanschaft. 
Weer eens wat anders dan poeders, pillen en fatburners. 
Luchtig, smaakvol en perfect gebakken: zo hoort een omelet te zijn. Thomas Keller, 3 sterren-chef en auteur van kookboeken, geeft stapsgewijze instructies voor het maken van een snel, smakelijk en gezond ontbijt (of diner).
Ook nog inspiratie nodig voor het eten? Lees dit.
Zo kun je zonder schuldgevoel van de lekkerste toetjes genieten.