Wat er met je lichaam gebeurt zodra je minder koolhydraten eet

Voeding

Steeds meer sporters kiezen voor een low-carb dieet. Brood en pasta zijn de vijand. Zit je er ook over te denken om koolhydraatloos door het leven te gaan? Lees dan eerst dit even.

Wanneer je geen koolhydraten meer eet…

1. Verlies je kilo’s… water
In het begin zal je snel gewicht verliezen zodra je weinig koolhydraten eet. Klinkt goed? Nou, helaas verlies je geen vet, maar water. Je lichaam slaat koolhydraten op in de vorm van glycogeen. Elke gram glycogeen draagt ongeveer vier keer z’n gewicht aan water met zich mee. Wanneer je glycogeenvoorraad uitput doordat je geen koolhydraten meer eet, zal je behoorlijk wat water verliezen.

2. Kun je je daar goed ziek door voelen
Je hersenen gebruiken koolhydraten als energie. Wanneer je er minder van binnenkrijgt, hebben je hersenen dus minder brandstof. Ze moeten ergens anders de brandstof vandaan halen om de motor te laten draaien. Op dit moment wordt de voorraad kleine koolstofatomen (ook wel ketonen) aangesproken. Wanneer dit gebeurt kun je last krijgen van een droge mond, vermoeidheid, zwak en duizelig gevoel, slapeloosheid en misselijkheid. Bijna zoals een griepje dus. Je lichaam zal er uiteindelijk wel weer mee leren omgaan, maar toch haalt ’t z’n energie het liefst uit koolhydraten.

3. Zal je minder vaak trek hebben
Je bloedsuikerspiegel schiet omhoog door geraffineerde koolhydraten en daalt daarna minstens zo snel. Een recent onderzoek van de American Journal of Clinical Nutrition laat zien dat deze schommeling bepaalde gebieden in de hersenen activeert die ervoor zorgen dat je trek krijgt. Overigens hebben ongeraffineerde koolhydraten (zoals zilvervliesrijst en volkoren producten) niet hetzelfde effect.
4. Heb je minder energie
IJzer, magnesium en B-vitamines zijn nodig om je energielevel op peil te houden. Waar je die in vindt? In volkoren granen natuurlijk. Bovendien gebruikt je lichaam koolhydraten voor energie. Krijg je er te weinig van binnen, dan vertragen je cellen en voel je je al snel meer vermoeid.      
5. Word je chagerijnig
Koolhydraten stimuleren de aanmaak van het gelukshormoon serotonine. Deze stof heeft invloed op je geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap en sexuele activiteit.      

6. Lijdt je training daar onder
Zoals eerder gezegd: koolhydraten vormen de favoriete energiebron van je lichaam. Wanneer je minder koolhydraten in je lichaam hebt, heb je minder energie. Minder energie betekent een slechtere training, een slechtere training betekent minder resultaat.

Bron: Women's Health
   


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Het zou heel logisch zijn dat je spieren meer groeien wanneer je meer eiwitten eet, toch? Nou, zo simpel zit je lichaam niet in elkaar. Er bestaat namelijk een maximale hoeveelheid eiwitten die je lichaam kan opnemen per maaltijd.
De Grote Calorie-handleiding: Alles over calorieën, macro's, hoeveelheden en hun werking.