Waarom havermout echt het beste ontbijt is

Voeding

Havermout keeps you going strong.

Iedereen die zichzelf regelmatig in het zweet werkt in de sportschool zal beamen dat aanhoudende fysieke inspanning zijn tol kan eisen op je immuunsysteem. Cardiofreaks lijden hier het meeste onder, want hoewel krachttraining je afweer redelijk kan verzwakken, raakt je lichaam van duurtraining soms pas echt van slag.

Ben je aan het trainen voor een marathon of andere zware uitdaging? Extra vitamine C en zink slikken is niet per se nodig. In plaats daarvan kan een schepje havermout door je post-workoutshake al voldoende zijn om die mannengriep de kop in te drukken. Wetenschappers aan de University of North Carolina ontdekten namelijk dat de beta-glucanen in havervlokken je immuunsysteem kunnen stimuleren door de virusbestrijdende afweercellen in je lichaam te activeren. Kort samengevat: als ziekteverwekkers het feestje proberen te verstoren, worden ze aan de deur al geweigerd.
Geef het natuurlijke verdedigingsmechanisme van je lichaam dus een simpele boost door dagelijks een portie pap aan je dieet toe te voegen: het voedt je spieren voor de volgende training én verhoogt wellicht je kansen op een nieuw PR!

Haal de bezem door je voorraadkast en vul die aan met onderstaande gezonde alternatieven:
Is je eiwitpoeder op? Het hoge aantal proteïnen in vetvrije Griekse yoghurt herstelt je spieren en houdt honger op afstand. Plus: de probiotica bevorderen je spijsvertering.

Volgens de University of Georgia vermindert ontstekingsremmende gember de stijfheid in je spieren na een zware training, zodat je er morgen weer minstens zo hard tegenaan kunt.

Niet alleen in bananen vind je kalium (belangrijk voor een goede werking van je spieren), ook avocado’s zitten er vol mee. Ze bevatten maar liefst 42% meer, met maar 3% van de suikers.

Blijkbaar deden de originele oermannen het net even en beetje… anders.
Of je om 03.00 uur 's nachts je wekker wilt zetten is een ander verhaal. 
Havermout keeps you going strong.