Pure chocolade eten als sportsupplement in plaats van cheat? Dat kán

Voeding

Het beste nieuws in tijden...

Zou je liever nóg meer chocolade eten, maar mis je een goede reden? Nou, dan hebben we toch een partij goed nieuws voor je... De Kingston University in Engeland deed onlangs onderzoek naar de effecten van pure chocolade, en wat bleek: dagelijks 40 gram pure chocolade verbetert het uithoudingsvermogen van sporters aanzienlijk. 

Het onderzoek

Om dit te achterhalen, kreeg een groep mannen iedere dag 40 gram pure chocolade gedurende een periode van twee weken. Voor en na deze twee weken werd hun prestatievermogen getest door te fietsen op een ergometer. Ook werd er gekeken naar het loopvermogen van de mannen gedurende dit onderzoek.

De mannen die pure chocolade aten, legden gemiddeld 150 meter meer af tijdens een sprint van twee minuten. De onderzoekers vonden verder geen significante effecten van de chocola op de maximale zuurstofopname, de hartslag, de concentratie melkzuur in het bloed en de bloeddruk. Ze ontdekten echter wel dat de toediening van pure chocolade de ‘gas exchange’ naar boven verschoof. De gas exchange is het punt waarop je niet meer voldoende zuurstof uit je normale ademhaling kunt halen, het punt waarop je gaat hijgen dus. Het lichaam verbruikt, na consumptie van de pure chocolade, 21 procent minder zuurstof dan zonder dit magische 'supplement'.

Hoe dan?

Het werkende stofje in de pure chocola is epicatechine. Dit goedje bepaalt de NO-waarde (stikstofgehalte) in de bloedbaan. Dat heeft vervolgens weer invloed heeft op het zuurstofverbruik van je lichaam. Met als gevolg dat je weer betere sportprestaties kunt leveren. Het effect van de pure chocolade is het grootst bij matig-intensieve inspanning van korte duur. De onderzoekers denken dat je vooral tijdens een 5 kilometer hardlopen van de positieve werking kunt profiteren.

Dagelijks een stukje pure chocola kan je sportprestaties verbeteren en heeft positieve effecten op je levensduur. Dit hoef je dus niet langer als een cheat te zien, maar maakt (in kleine hoeveelheden) onderdeel uit van een gezond eetpatroon. Geniet van een stukje bij je kopje koffie voor het trainen. Zo heb je het voordeel van de cafeïne én de chocolade. Toptraining gegarandeerd.


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Stil je honger met deze pannenkoeken voor snel spierherstel.
Zorg dat je juist geïnformeerd bent wanneer je graag gezond wilt eten.