Onderzoek: chocoladetaart als ontbijt helpt bij het afvallen

Voeding

De wetenschap toont aan dat het snoepgoed een positieve invloed heeft op je omvang.

 

Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar onderzoeker stellen dat een dessert je kilo’s doet wegsmelten. De ochtend is het beste tijdstip om het zoetigheid te nuttigen, want dat is het moment van de dag waarop de stofwisseling het meest actief is – en we hebben de rest van de dag om de calorieën te verbranden, toont een nieuw onderzoek aan. Koekjes of chocolade als deel van je ontbijt eten waarbij je ook eiwitten en koolhydraten eet, zorgt voor minder zoete trek later op de dag.

Onderzoekers splitsten 193 klinisch obese volwassenen zonder diabetes in twee groepen die of een koolhydraatarm dieet volgden met een ontbijt van 300 kcal, of een gebalanceerd ontbijt van 600 kcal inclusief chocoladetaart. Halverwege het 32-weken-durende onderzoek, waren beide groepen een gemiddelde van 14 kilo verloren. Maar in de tweede helft van het onderzoek kwamen de koolhydraatarm-etende mensen gemiddeld weer 10 kilo per persoon aan – en dat terwijl de dessertliefhebbers gemiddeld 7 kilo per persoon waren afgevallen. Aan het eind van het onderzoek bleek dat de mensen die een ontbijt van 600 kcal aten, gemiddeld 20 kilo meer waren afgevallen per persoon dan hun mede-deelnemers. Hoewel beide groepen elke dag hetzelfde aantal kcal binnenkreeg – mannen 1600 kcal en vrouwen 1400 kcal – “waren de deelnemers in de calorie-arme groep minder verzadigd en zeiden ze dat ze niet vol zaten”, zei professor Daniele Jakubowicz. Hun trek in suiker en koolhydraten werd intenser, wat ervoor zorgden dat ze gingen smokkelen tijdens het dieet. Het onderzoek geeft ook aan dat de dessertgroep succesvoller is als het gaat om het gewicht eraf houden, zeggen de onderzoekers in journal Steroids. Jakubowicz zegt: “Maar de groep die een groter ontbijt at, inclusief dessert,ervaren later op de dag minder honger. Op de lange termijn kan zoetigheid vermijden juist een verslaving voor het snoepgoed ontwikkelen.” Ook zegt ze dat de grootste uitdaging is dat de deelnemers hun gewicht op de lange termijn eraf houden, door een grotere proportie van de dagelijkse kcal bij het ontbijt te nemen. Dit is niet alleen goed voor de lichaamsfuncties, maar stilt het hongergevoel aanzienlijk.

Zeer strenge diëten die desserts en koolhydraten verbieden, zijn in eerste instantie wel effectief, maar kunnen ervoor zorgen dat diëters van hun voedingsschema afwijken door afkickverschijnselen. Hierdoor krijgen ze veel van het gewicht dat ze tijdens het dieet zijn verloren weer terug. Dit onderzoek toont iets belangrijks aan: een dieet moet realistisch zijn om het onderdeel van een nieuwe lifestyle te kunnen maken. Honger voorkomen is beter dan jezelf uithongeren om af te vallen, zegt Jakubowicz. Zijn we ’t helemaal mee eens.

 

Via Telegraph.co.uk

Zo beheers je je tijdens de lastigste maaltijd van de dag.
Natuurlijke supplementen, om precies te zijn.
Als je maag begint te rommelen kun je je lichaam van brandstof voorzien of je buikomvang laten groeien. Wat kies je?
Veel koffiedrinken lijkt gezondheidsvoordelen met zich mee te brengen.
Want weekends gebeuren nou eenmaal, en nu ga je 't fixen.
Vergeet dure serums en supplementen!