Hoeveel gram eiwit heb je nodig op rustdagen?

Voeding

Meer dan je denkt. 

Als je veel aan krachttraining doet, heb je meer eiwitten nodig om je spieren te herstellen van al het harde werk. Krachtsporters praten daarom graag over hoeveel eiwit je per dag binnen moet harken. Hoeveel je op rustdagen dient te eten, wordt gek genoeg weinig over gesproken.

>> Hoeveel eiwitten kunnen je spieren maximaal opnemen >

Onderzoekers van Western University, hebben dit vraagstuk daarom tot de bodem (van de eiwitpot) uitgezocht. Hun conclusie van maanden onderzoek, is dat je als krachtsporter minimaal 1.7 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig hebt om je spieren in topconditie te houden. Volgens de onderzoekers kun je dit zelfs probleemloos opkrikken tot 2.2 gram per kilo lichaamsgewicht. 

Voor een man van 85 kilo, komt dat neer op 187 gram eiwitten per dag. 

Deze hoeveelheden zijn optimaal voor (proef)personen die al meerdere jaren, minimaal vier keer per week aan krachttraining doen. Als je geen bovengemiddelde hoeveelheid spiermassa hebt, of minder traint dan drie á vier keer per week, zul je met 2.2 gram onnodig veel binnenkrijgen, zeggen de onderzoekers. Dit heeft geen negatieve gevolgen voor je gezondheid, maar echt nodig is het niet.

>> Is meer dan 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht schadelijk? > 

In dat geval zit je met 1.7 gram per kilo lichaamsgewicht geheel prima. 

Met dit eiwitrijke ontbijtrecept bouw je letterlijk binnen no-time spieren. 
Gooi dit vlees op je BBQ, bereid het volgens onze instructies en je gasten gaan nooit meer naar huis. 
Meer eten kan de sleutel zijn tot afvallen. 
De helft wist je vast nog niet. 
Het witte goud kan je leven beheersen.