Hier lees je alles wat je moet weten over eiwitten

Voeding

Leer van de race van vork tot lichaam en leer hoe je spieren groeien.

1. Afbreken maar
Zodra je bord leeg is, scheiden enzymen in je maag en dunne darm het eiwit af van de peptiden. Je lichaam gebruikt deze ketens van aminozuren als stenen en cement om spiervezels te bouwen. Hoe harder je traint, hoe meer je ervan nodig hebt.

2. Snelle aflevering
Daarna worden de aminozuren direct naar je lever vervoerd, die ze weer je bloedbaan instuurt voor een snel transport naar je hongerige spieren. Je lichaam is een veel efficiënter werktuig dan de beunhazen die je inhuurde voor die verbouwing van je huis.

3. Hulptroepen
Zie je spieren als bundels lange vezels. Door te trainen veroorzaak je microscheurtjes in je spieren, die je immuunsysteem een seintje geven hun reparatieteam te sturen (stamcellen en groeihormonen). De bouwmaterialen (aminozuren) worden gebruikt om de beschadigde gebieden dicht te plamuren.

4. De heropbouw
 Je DNA speelt voor opzichter; die schakelt specifieke aminozuren in en regelt hun inzet. De spierherstellers gebruiken de nieuwe aanvoer van aminozuren om myofibrillen (bundels van eiwitdraden) te weven, die cruciaal zijn voor spiercontractie.

5. Constructieteam
De nieuwe myofibrillen versmelten met de beschadigde spiervezels. Microscheurtjes herstellen is geen houtje-touwtjewerk: de myofibrillen helpen ook om spieren groter en sterker te maken. Als hard werken de moeite waard is, is het ook de moeite waard om het goed te doen.

Afvallen is al lastig genoeg. Deze 9 hardnekkige mythes maken het nóg lastiger.
Dermatoloog constateert relatie tussen wei-eiwit en acne.
En jij denken dat je bakkie pleur je op de been houdt...