Eet dit om extra vet te verbranden

Voeding

We weten hoe moeilijk het is om een strikt eet- en trainingsschema te volgen. Daarom hebben we een manier bedacht waarmee je de beste resultaten behaalt met de minste inspanning.

Klinkt aantrekkelijk, toch? Nog beter: de onderstaande ‘food-hacks’ zijn allemaal wetenschappelijk onderbouwd. Daarom: dump je boerenkool en stort jezelf op deze ‘superfoods’ voor het behalen van je doelen.

1. Chilipepers
Hier bij Men’s Health zijn we absoluut fan van chilipepers. Waarom? Omdat het de snelste manier is om vet te verbranden. Volgens de British Journal of Nutrition versnelt capsaïcine – het actieve ingrediënt in pepers – de vetverbranding. Je best excuus om vanavond curry te eten.

2. Groene thee
Verwissel je straffe bak pleur een keer voor groene thee. Deze theesoort helpt je namelijk je vetpercentage omlaag te brengen. Hoe? Volgens The American Journal of Clinical Nutrition boosten de catechines in de warme drank je stofwisseling, zodat je tot 4% meer calorieën verbrandt. Hoezo, thee is voor vrouwen?

3. Melk
Onderzoek in Cell Metabolism laat zien dat melk een stof genaamd nicotinamide riboside bevat, wat je persoonlijke vetverbrandingsoven aan het werk zet. Dat is niet alles: het bevat veel eiwitten, dus vormt een prima vloeistof voor na je training.

4. Appels
Houd niet alleen de dokter, maar ook je vet op afstand. Onderzoekers van de Pennsylvania State University laat zien dat de vezels in appels ervoor zorgen dat je 200kcal minder eet, wanneer je het fruit nuttigt voor een maaltijd.

5. Kauwgom
Suikervrij, welteverstaan. De University of Rhode Island ontdekte dat kauwen op zich er al voor zorgt dat je minder eet en je stofwisseling versnelt. Een onderzoek van tijdschrift Appetite laat daarnaast zien dat kauwgom ervoor zorgt dat je 36 calorieën minder eet per maaltijd, omdat je hersenen het signaal krijgen dat je al gegeten hebt.

6. Water (voor een maaltijd)
Twee glazen water drinken voor je avondeten kan je binnen 12 weken 7,5 kilo extra laten afvallen. Onderzoekers van de Virginia Tech University laat zien dat water je gedeeltelijk vol laat zitten, waardoor je minder eet. Bovendien kan een glas water na je maaltijd je stofwisseling 40min lang met 30 procent versnellen. Dat is een hoop resultaat voor een kleine moeite, toch?

7. Eiwitten
The American Journal of Clinical Nutrition ontdekte dat shakes met veel eiwitten ideaal zijn om gewicht te verliezen, aangezien je er lang een vol gevoel door hebt. Overigens verbrand je ook meer, wanneer je meer eet – ’s ochtends tenminste. De University of Bath ontdekte dat wanneer je 700 calorieën eet voor 11 uur ’s ochtends, je bloedsuikerspiegel beter op peil blijft.

8. Bacon
Yes!! Onderzoekers van de Kyoto University ontdekten dat bacon het hormoon co-enzym Q1 bevat, wat je stofwisseling flink versnelt. Enige nadeel: daar moet je wel wat voor doen. Voordeel: je hoeft er niet veel voor te doen. Een korte wandeling is genoeg. Eet zes plakken bacon een uur voordat je een blokje om maakt, en zie het vet van je af smelten.

9. Spinazie
Een beetje van dit groene spul op je bord kan je snel resultaat leveren. Dit komt omdat spinazie ecdysteroïden bevat, een natuurlijke stof die de aanmaak van het eiwit adiponectine stimuleert. Die laatste maakt vetcellen gevoeliger voor insuline en breekt vet af. Makkelijker kan niet. 

De verrassende (!) waarheid over jezelf tijdelijk uithongeren
Laat de gedachte 'op maandag ga ik weer gezond eten' voor wat-ie is. 
Bestrijd vet en kwaaltjes met behulp van je ontbijt. 
Met een flinke scheut extra virgine olijfolie.