Eet als een krijger

Voeding

Eet als een krijger met deze voedingswapens. Ze ondersteunden de grootste helden (en schurken) die de historie kent, en ze helpen ook jou om succes te boeken.

  • Uithoudingsvermogen als een Azteekse krijger

Voedingswapen
Azteekse krijgers voorzagen zichzelf van een lading chiazaad en quinoa voordat ze de strijd aangingen. Beiden voorzien je lichaam van explosieve energie en meer kracht.

Waarom ze wonnen
Chiazaad werkt hetzelfde als de energiedrankjes die we tegenwoordig kennen. Doordat ze vol zitten met Omega-3 en antioxidanten, stimuleren ze ook de werking van het brein. Wanneer je daar quinoa bij neemt, krijg je ook genoeg eiwitten binnen voor explosieve spieren.

Je recept voor de overwinning
Kook je quinoa en chiazaad 10 minuten, en voeg ze dan toe aan een gemengde salade. Eet dit een uur voordat je het strijdtoneel moet betreden.

Helpt je bij: lange afstanden rennen

  • Bulken als een Romeinse gladiator

Voedingswapen
Romeinse gladiatoren volgden een dieet rijk in gerst om zo gespierd mogelijk de arena te kunnen betreden. De strijders hadden een gezonde laag onderhuids vet nodig, zodat ze tijdens een gevecht  goed bescherm werden tegen de kracht van een zwaard, en minder kans hadden om schade aan het zenuwstelsel op te lopen.

Waarom ze wonnen
Gerst is rijk aan voedingsstoffen die je een bak aan energie leveren. Daarnaast zorgt deze graansoort ervoor dat je lichaam zelf vitamine K aan gaat maken, wat zorgt dat het bloed sneller stolt. Handig als iemand je aan stukken probeert te hakken.

Je recept voor de overwinning
Voeg 50 gram gerst toe aan een eiwitrijke soep, zoals ossenstaartsoep. De combinatie helpt je lichaam nog meer energie te halen uit het graan. De voedingsstoffen zijn op deze manier ook eenvoudiger te verteren voor je lichaam, dan wanneer je ze uit supplementen zou halen.  

Helpt je bij: rugby

  • Fit als een plunderende Viking

Voedingswapen
De meedogenloze kracht van Vikingen was vooral te danken aan een dieet van haring en boerenkool. De elektrolyten in deze producten zorgen namelijk voor een enorme geladenheid van de spieren.

Waarom ze wonnen
Boerenkool bevat foliumzuur, calcium, ijzer en kalium. Combineer dit met de gezonde vetten uit haring, en je hebt een maaltijd waar niemand tegen op kan boksen.

Je recept voor de overwinning
Stoom beiden ingrediënten licht, en serveer ze dan met een simpele azijndressing. Door het zure element in de dressing worden de voedingstoffen uit de boerenkool en haring nog beter opgenomen door je lichaam.

Helpt je bij: een triatlon

  • Snel als een Japanse ninja

Voedingswapen
In het Japan van de 15e eeuw verkregen ninja’s hun snelheid en wenbaarheid door een dieet van boekweit en tofu.

Waarom ze wonnen
Boekweit zit vol met antioxidanten en zorg voor een betere doorbloeding. In combinatie met de eiwitten en het lage vetpercentage van tofu, kregen ninja’s wél de kracht, maar niet het vet.

Jouw recept voor de overwinning
Week 100 gr boekwitkorrels een uur lang in water, en blend dit vervolgens met 75 gram tofu. Zo heb je een late-night smoothie die je lichaam helpt herstellen, zonder er vet aan toe te voegen.

Helpt je bij: Voetbal

  • Kracht van een Mongoolse veroveraar

Voedingswapen
Tijdens langdurige missies zaten Mongoolse paardrijders soms tot 10 dagen lang op het zadel, terwijl ze alleen maar paardenmelk dronken. Ja, het klinkt vreselijk, maar het werkte voor Dzjengis Khan.

Waarom ze wonnen
Paardenmelk zit vol met vitamines en mineralen, en bevat minder vet dan koeienmelk. Omdat het meer op mensenmelk lijkt, is het daarnaast beter te verteren.

Je recept voor de overwinning
Paardenmelk is vooral goed na het trainen, om je lichaam te herstellen. Neem het als supplement, of meng 500 ml in een shake met 50 gram aardbeien. 

Helpt je bij: fietsen

De verrassende (!) waarheid over jezelf tijdelijk uithongeren
Laat de gedachte 'op maandag ga ik weer gezond eten' voor wat-ie is. 
Bestrijd vet en kwaaltjes met behulp van je ontbijt. 
Met een flinke scheut extra virgine olijfolie.