Uitgehongerd? Heb je het gevoel dat dit de langste dag uit je leven was? Misschien moet je je caloriegrens dan iets naar boven bijstellen. En probeer overdag meer vezelrijke producten te eten, die verteren langzamer en daardoor heb je langer een ‘vol’ gevoel. Denk aan volkoren granen, groente en fruit.
Je ziet, het valt eigenlijk best mee. De meeste Hollandse maaltijden vallen best mee als je maar niet drie keer opschept. Bedenk dat het succes van deze strategie staat of valt met ‘portie-controle’. En dat je over twee uur weer iets mag eten!
Het is niet makkelijk om die snoeppot van je collega te weerstaan. Goed nieuws dat hoeft ook niet. Alleen geen handenvol chocolaatjes tegelijk. Nog beter is een beker yoghurt; die chocolaatjes bevatten namelijk nauwelijks eiwitten terwijl een beker yoghurt je maar liefst 8 gram van deze bouwstof bezorgt.
Let nu even op! Als je tot nu toe alleen een boterham met pindakaas hebt gehad met wat fruit en een koffie verkeerd, dan is een stevige lunch geoorloofd. Maar als je al zo’n 700 calorieën achter de kiezen hebt, doe het dan nu rustig aan. Wat je ook eet, neem er de tijd voor. En ga niet zitten eten voor je computer het is belangrijk dat je ervaart wat je eet!
Alles staat of valt met een goede planning. Als er alleen maar troep in het snoepapparaat op je werk te vinden is, neem dan de juiste snacks van thuis mee (volkorenbiscuitjes, mueslirepen, gekookt eitje, fruit, pinda’s) en reserveer hier een bureaula voor.
Je kijkt nog een beetje slaperig uit je ogen dus we houden het simpel: mix eiwitten met de juiste koolhydraten.