Dokter: "Broccoli is verreweg de beste keuze qua groente"

Voeding

Ga voor groen!! 

Uiteraard probeer je zo gezond mogelijk te eten door een mooie variatie aan groeten binnen te krijgen. Maar mocht het je om welke reden dan ook niet lukken om je ABDH groenvoer te komen, dan kun je het jezelf makkelijker maken door je slechts op één groentesoort te storten.

Volgens Dr. Rangan Chatterjee is broccoli “een levensredder” en haal je hiermee al meer dan genoeg gezonde voordelen in huis, zo schreef hij in een recent artikel. Door broccoli te eten, raakt je darmflora beter in balans dankzij het feit dat darmbacteriën zich voeden op de grote hoeveelheid vezels uit deze groentesoort. “Deze beestjes maken vervolgens korte-keten vetzuren aan, die weer gunstig zijn voor je algehele darmgezondheid,” stelt Chatterjee. Volgens onderzoek zou dit zelfs weer effect kunnen hebben op je mentale gezondheid. En door de magnesium in broccoli blijft je geheugen scherp, ontdekten onderzoekers van de Chung Hua University in China. Met andere woorden: ga voor groen! 

Zorg dat je je broccoli echter wel op je juiste manier klaarmaakt – dit komt neer op stomen, koken of zelfs rauw eten.  Bakken of frituren darentegen, wordt wel afgeraden.

Nog steeds niet overtuigd? Hier zijn nog 5 redenen om meer broccoli te eten:

Eet naar hartelust
In een onderzoek dat onlangs in wetenschapstijdschrift The Journal of Agricultural and Food Chemistry werd gepubliceerd is te lezen dat het eten van broccoliroosjes de productie van thioredoxin stimuleert. Deze stof beschermt je hartcellen.

Gezond sexleven
Gezond eten betekent gezonde sex. Uit een Spaans onderzoek blijkt dat foliumzuur in broccoli zorgt voor meer sperma, intensere orgasmes en een verbeterde vruchtbaarheid.

Snel herstel
Ga voor groen om je spierpijn te verzachten. Uit een studie in het Britse tijdschrift Journal of Nutrition blijkt dat vitamine C kan helpen om je spieren sneller te laten herstellen na een intensieve training. Laat je niet gek maken door sinaasappels: een portie broccoli bevat een stuk meer van de ADH (zo’n 148%) vitamine C. Binnen de kortste til jij weer gewichten boven je hoofd.

Eet meer, weeg minder
Vezels, vezels! Uit een onderzoek van het Amerikaanse Department of Agriculture blijkt dat personen die dagelijks 24 gram vezels binnenkrijgen (ongeveer een kleine stronk broccoli) 90 kcal extra konden eten zonder daarvan aan te komen. 

Kleinere kans op ziektes
Uit onderzoek blijkt dat mannen die dagelijks drie porties (of meer) kruisbloemige groentes, zoals broccoli, aten zo’n 41 procent minder kans hebben op prostaatkanker. Wees niet te zuinig met de peper; onderzoekers uit Illinois ontdekten dat het kruiden van de groente de kankerbestrijdende componenten alleen maar ten goede komt.

Gerelateerd: Waarom broccoli altijd een goede keuze is voor sporters

We rest our case…


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Toch maar even lezen voordat je een pot aanschaft. 
Weer eens wat anders dan poeders, pillen en fatburners. 
Luchtig, smaakvol en perfect gebakken: zo hoort een omelet te zijn. Thomas Keller, 3 sterren-chef en auteur van kookboeken, geeft stapsgewijze instructies voor het maken van een snel, smakelijk en gezond ontbijt (of diner).
Ook nog inspiratie nodig voor het eten? Lees dit.
Zo kun je zonder schuldgevoel van de lekkerste toetjes genieten.