Dit moet jij nog weten over creatine

Voeding

Geen bodybuilder ter wereld die het niet heeft gebruikt: creatine, het bewezen middel om snel grotere en sterkere spieren te ontwikkelen. De stof werd al in 1832 ontdekt, maar er heerst bij sommigen nog steeds onduidelijkheid over de werking en bijwerkingen.

Wat is het?
Creatine is een eiwit dat helpt om spieren te voorzien van energie. Dit eiwit wordt door de mens aangemaakt in de lever, maar kan ook uit voeding komen. Creatine zit alleen in dierlijke producten. Alhoewel veel mensen creatine associeren met doping is dit geheel onterecht. De stof heeft namelijk geen androgene werking, wat wil zeggen dat het – in tegenstelling tot bjivoorbeeld anabole steroïden – geen hormoon is.

Groter
Een van de eigenschappen die wordt toegeschreven aan creatine is dat het je spieren groter maakt. Er zou een grotere ‘pomp’ zichtbaar zijn na het trainen. Dit komt doordat spieren die creatine opnemen meer water aantrekken. Ze zwellen als het ware op. Met het water worden ook extra voedingsstoffen naar de spieren vervoerd. Je spieren ogen daardoor niet alleen groter, dankzij die extra voedingsstoffen zullen ze ook nog eens sneller herstellen. Dubbel voordeel dus.

Sterker
Wellicht nog belangrijker dan het aantrekken van vocht is het feit dat creatine helpt bij de energiehuishouding van spieren. Je spieren kunnen door creatine langer werken zonder zuurstof, wat er vooral bij krachtsporten voor zorgt dat je net dat beetje extra kunt geven in je workout. Je zult je spieren meer kunnen uitdagen en hierdoor een sterkere spiergroei zien dan wanneer je zonder creatine traint. Waar je wel voor moet oppassen is – doordat je met creatine zwaarder kunt trainen – overbelasting van je spieren en gewrichten.

Sneller
Alhoewel je – in tegenstelling tot langeafstandslopers – niet zoveel zult hebben aan extra uithoudingsvermogen, kun je als sprint- en intervalsporter ook voordeel hebben van het gebruik van creatine. Houd er wel rekening mee dat je door het gebruik van creatine zo’n twee tot vijf kilo aan kunt komen; extra kilo’s die je ook weer mee moet slepen tijdens je sprint.

Slimmer
De werking van creatine houdt niet op bij spieren. Onderzoekers hebben een aantal jaren terug ontdekt dat het gebuirk van creatine ook een positief effect heeft op de hersenen. Je wordt er dus echt slimmer van. Hoe dit precies werkt is nog steeds een mysterie.

Biefstuk of poeder?
Alhoewel biefstuk naast vreselijk lekker ook een goede bron van creatine en eiwitten is, vormt het geen alternatief voor creatinepoeders. In een kilo biefstuk zit namelijk ‘slechts’ vier gram creatine. Poeders zijn een goedkoper alternatief om aan extra creatine te komen. Creatine is echter geen wondermiddel . Ja, het kan je helpen om sneller spierkracht te krijgen. Maar dit zal nooit gebeuren zonder een degelijk trainings- en voedingsschema.

Meer weten over creatine? Hier lees je een aantal feiten en fabels over het ‘wondermiddel’.


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Je blijkt er nog beter van te gaan trainen.
Omdat niemand zit te wachten op een hangry wederhelft/collega/maat.
Stil je honger met deze pannenkoeken voor snel spierherstel.