8 voedingsfouten die zelfs gezonde mensen maken

Voeding

Je denkt dat je alles goed doet, maar deze fouten saboteren je doelen. 

Je sport ’s morgens, mealpreppen is een deel van je weekend geworden en je spreekt liever af voor een rondje hardlopen dan voor een paar biertjes. Met andere woorden: je leeft gezond. Je voelt je goed – en dat is ook de bedoeling – maar de oprichter van NAO Nutrition Nikki Ostrower heeft ontdekt dat zelfs haar meest toegewijde cliënten dingen doen die hun gezonde voedingspatroon ondermijnen. Zonder dat ze het zelf weten. Hieronder staan de acht meest voorkomende voedingsfouten die zelfs gezonde mensen nog maken.

1. Notenmelk uit een pak

De switch van zuivel naar notenmelk is een goede, maar volgens Ostrower worden niet alle plantaardige melken even gezond gemaakt. “Veel amandelmelk dat je in een pak koopt, is net zo bewerkt als zuivel”, zegt ze. In plaats van een pak, stelt ze voor je eigen amandelmelk te maken: 1/3 kop amandelen per kop water, zet een nacht weg en mix in de ochtend. Voeg dadels toe voor een zoetere smaak. “Het notenpercentage is hoger en zo krijg je ook meer vezels en vitamine E binnen.

>> Zo kun je gezond eten met een beperkt budget >

2. Veel fruitsap drinken

Een andere valkuil is voorgemaakte sappen en smoothies. “Zeker de sappen met verschillende soorten fruit kunnen heel veel suiker bevatten”, zegt ze. “Sommige bevatten wel 22 tot 30 gram suiker, wat meer dan 6 theelepels is!” 25 gram suiker is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid – meer dan dat is ongezond. Om te zorgen dat je iets eet wat wél gezond is, raadt ze aan dat je smoothies of sappen kiest met maar één stuk fruit erin en de rest groenten.

3. Niet eten voor je sport

Het is moeilijk genoeg om ’s morgensvroeg de sportschool in te duiken, maar eet wel iets voor je op de loopbaand gaat staan.  “Je lichaam heeft brandstof nodig; het wilt niet sporten op cafeïne alleen, of zelfs helemaal niets”, zegt ze. “Als je je lichaam niet genoeg brandstof geeft, heb je straks een tekort aan mineralen en andere voedingsstoffen. Ook is het slecht voor je stofwisseling.”

>> Heb je zojuist weer gezond eten en sporten opgepakt? Hier een eetplan voor week 1 >

4. Maaltijden overslaan

Welk tijdstip het ook is, lange periodes zonder eten kan je lichaam in de fight-or-flight-modus zetten, zegt Ostrower. “Het lichaam snakt naar regelmaat”, zegt ze, “Daarom is het het best om elke dag rond hetzelfde tijdstip te eten.”

5. Koken met spray-olie

Je hebt de Thuisbezorgd-app van je telefoon gehaald en jezelf beloofd van nu af aan alleen maar zelf te koken – maar je wilt daar natuurlijk wel zoveel mogelijk gezondheidsvoordelen uit halen. Ostrower zegt dat waar je je maaltijden in bereidt, uitmaakt. Veel spray-oliën zitten vol chemicaliën. Haar advies is ze in te wisselen voor kokosolie, avocado-olie, ghee of zelfs dierlijke vetten. “Die zitten vol voedingsstoffen en gaan ontstekingen tegen”, zegt ze.

>> Check hier of je obsessie voor gezond eten uit de hand loopt >

6. Een eiwit-shortcut nemen

Als je vegetariër of veganist bent, weet je dat het lastig is om aan voldoende eiwitten te komen – en dubbel zo moeilijk op  avonden dat je vastzit op kantoor of een late work-out erdoorheen wilt knallen. “Veel mensen vallen terug op veggieburgers, maar daar zit vaak niet genoeg of te veel bewerkte eiwitten in”, zegt Ostrower. Lees de etiketten en ga voor zo puur mogelijk – dit geldt ook voor vlees- en vis-eters

7. Een sap- of soepdetox

Gewoon niet doen. 

8. Een light-dressing gebruiken

Salade klaar, goedgevuld met groenten, en nu light-dressing eroverheen. Nee. Dat is geen oplossing. “Veel light-dressings bevatten juist wel weer meer suiker en stabilisators”, zegt Ostrower. Ga gewoon voor wat olijfolie met citroen, ook in restaurants. Thuis kan je een simpele dressing maken door avocado, olijfolie en wat dijonmosterd met elkaar te mixen. 

Een knorrende maag is je grootste vijand - zo versla je 'm.
Wil je een machine maken van je lichaam? Dan heeft het de juiste brandstof nodig. Hieronder leer je wat je in elk geval niet in je maag moet gooien voor een training.
Geef je spieren een oppepper en bespaar tijd met deze recepten.
Een smakelijk recept, makkelijke instructies én voldoende eiwitten voor spierherstel kunnen prima samengaan (en het beste: geen afwas!).