6 afvaltips voor een drooggespierd lichaam

Voeding

Een slanke taille is een teken van gezondheid. En een wasbord kan ook geen kwaad.

Ooit was het BMI een “goeie” indicator voor gezondheid, al lijkt men er vandaag de dag niet meer zo veel waarde aan te hechten. Een heup-taille ratio lijkt volgens onderzoekers van Loughborough University een veel objectievere manier om je algehele gezondheid te meten. De achterliggende reden is, dat de nadruk hierbij ligt op de omvang van je buik - wat weer in verband staat tot de  hoeveelheid visceraal vet.  Met andere woorden: je vriendin is misschien dol op de #dadbod, maar echt gezond is het niet. Dit is waar deze tips van pas komen.

Voeg azijn toe aan je maaltijden

Vraag maar aan elke Engelsman: azijn en chips zijn een match made in heaven. In Nederland komen we azijn bijna alleen in salades tegen, terwijl het heldere, zure, goedje je buikomvang flink kan helpen. Onderzoek van the Journal of Agricultural and Food Chemistry toont aan dat azijn je vetopslag met maar liefst 10 procent kan verminderen. Het bevat zuren die helpen bij het karnen van eiwitten die betrokken zijn bij vetafbraak. Gebruik azijn dus vooral in salades, in je marinades en als extra smaak over bijvoorbeeld je gegrilde groenten.  

>> Waarom je absoluut geen dadbod wil >>

Tolereer je allergieën

Een onderzoek gepubliceerd Obesity toont aan dat mannen die Antihistaminica gebruiken tegen allergieën, 55 procent meer kans hebben om aan te komen door overeten. Dit allergie-middel onderdrukt namelijk het vetmetabolisme en bevordert de eetlust. Als je last hebt van een loopneus, kun je dus beter naar de zakdoek grijpen dan de medicatie.

Perfectioneer je salades

Waar salades je gewichtsverlies helpen, kunnen sommige dressings weer een hoop progressie terugdraaien. Een mix van honing, olijfolie, en zoutarme sojasaus is volgens onderzoek van de University of Illinois daarom de beste manier om je gewicht op peil te houden. Honing zit vol antioxidanten en is een gezond alternatief op de kunstmatige zoetmakers die in kant-en-klare dressings zitten. Daarnaast stopt deze mix het oxidatieproces van omega-3, waardoor de effectiviteit ervan behouden blijft. Combineer dus 1 deel honing, 1 deel sojasaus en 2 delen olijfolie.  

>> 4 salades met meer dan 30 gram eiwitten >

Vermijd vetarme snacks

Je eet uiteindelijk 28 procent meer calorieën als je vetarme snacks eet in plaats van de normale varianten, zo blijkt uit onderzoek van The Journal of Marketing Research. Men gaat er namelijk van uit dat de vetarme varianten gezonder zijn dan daadwerkelijk het geval is. In de praktijk schatten mensen hun snacks 40 procent gezonder. Vetarm betekent namelijk niet altijd calorie- of suikerarm.

Neem supplementen

Door een vissupplement met 150mg DHA en 200mg EPA te slikken, verdubbel je de spieropbouwende processen van je lichaam, zo blijkt uit onderzoek van Washington University. “Deze Omega-3 vetten sturen een signaal naar je lichaam om eiwitten om te zetten naar spiermassa,” legt Dr. Bettina Mittendorfer uit. Omega-3 pillen zijn daarom een goedkope, effectieve manier om je lichaam een beetje te helpen.

Ontbijt bewust

Volgens onderzoek van de Journal of Nutrition, verbrand je 5 procent meer vet tijdens een training, als je de dag begint met producten die je bloedsuikers in toom houden. Havermout, Brinta en roggebrood zijn hiervoor perfecte keuzes. Zoete cornflakes en zelfs fruit daarentegen niet. Ontbijt bewust en profiteer van de voordelen.


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Het zou heel logisch zijn dat je spieren meer groeien wanneer je meer eiwitten eet, toch? Nou, zo simpel zit je lichaam niet in elkaar. Er bestaat namelijk een maximale hoeveelheid eiwitten die je lichaam kan opnemen per maaltijd.
De Grote Calorie-handleiding: Alles over calorieën, macro's, hoeveelheden en hun werking.