5 dingen die je moet weten over eiwitten

Voeding

3. Meer is niet altijd beter

Eiwit is een belangrijke bouwstof voor het lichaam. Het helpt je een verzadigd gevoel geven, maar bouwt en onderhoudt ook spiermassa. Volgens voedingsdeskundige Carolyn Brown zijn er echter ook nog een hoop vragen en misvattingen rondom eiwitten. Tijd om die de wereld uit te helpen.

1. Je bent wat je eet

“Eet kwaliteitsproducten,” zegt Brown. Ga bij voorkeur opzoek naar producten die grasgevoerd, wild of biologisch zijn – in plaats van alleen eiwitpoeders naar binnen te werken. Wij adviseren bronnen als kip, rund, zalm, schelpdieren en witvis. Eiwitpoeder is niets mis mee, maar maak er niet je dagelijkse basis van.

2. Eiwit is niet alleen voor je spieren.

Hoewel eiwitten helpen om gains te maken, zijn ze volgens Brown ook nodig voor je botten, kraakbeen, bloed, sexlust en hormonen.

3. Meer is niet altijd beter

“Je kunt doorgaans niet veel meer eiwitten opnemen dan 25-35 gram per maaltijd,” zegt Brown. “Een halve koe opeten tijdens je lunch gaat je dus echt niet meer spiermassa opleveren.”

4. Kijk naar de eiwitbron

Volgens Brown is het ook goed om ook de andere ingrediënten van je eiwitten niet te vergeten. “Wanneer je wilde zal eet, krijg je veel omega-3 binnen. Maar, wanneer je eiwitrepen eet, krijg je naast eiwitten veel suiker en kunstmatige ingrediënten binnen.” Probeer dit zo veel mogelijk te voorkomen.

5. Een beetje diversiteit is beter

Kip en broccoli is heerlijk spul, maar om dat elke dag te eten is wat veel van het goede. Probeer een beetje te variëren met andere eiwitbronnen, om zodoende ook andere vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Eend, mosselen, kreeft of hertenvlees zijn gedegen alternatieven om mee te variëren.

 Gerelateerd: Deze negen producten bevatten de beste eiwitten


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Een knorrende maag is je grootste vijand - zo versla je 'm.
Wil je een machine maken van je lichaam? Dan heeft het de juiste brandstof nodig. Hieronder leer je wat je in elk geval niet in je maag moet gooien voor een training.
Geef je spieren een oppepper en bespaar tijd met deze recepten.
Een smakelijk recept, makkelijke instructies én voldoende eiwitten voor spierherstel kunnen prima samengaan (en het beste: geen afwas!).