Foto: Getty

12.000 kcal per dag? Zo eet de sterkste man ter wereld ze

Voeding

Die titel verkrijg je natuurlijk niet met een Sonja Bakker-dieet. 

Brian Shaw, de man die zich al vier keer de sterkste man ter wereld mocht noemen, eet 12.000 calorieën per dag. Je leest het goed: 12.000! Niet geheel onlogisch natuurlijk, aangezien hij een hoop grote, ijzersterke spieren te voeden heeft en koste wat kost de sterkste wil blijven. Samen met een diëtist stelde hij een eetschema samen waar een normale man een werkweek over doet – en dit is hoe dat eruitziet.

Maaltijd #1
Shaw begint zijn dag met een grote kom cornflakes, acht eieren en een lepel pindakaas. Alles bij elkaar is alleen zijn ontbijt al goed voor zo’n 1.200 calorieën. Hoewel hij zichzelf niet als een culinaire tovenaar ziet, heeft hij wel een goede tip voor andere mannen met een uitdagend eetschema: “Kook je eieren niet te lang. In grote hoeveelheden zijn ze makkelijker weg te werken als ze niet te hard zijn.”

Maaltijd #2
Een eiwitshake van 80 gram, twee granolarepen en nóg meer pindakaas. Inderdaad, zoveel eiwitpoeder vereist een iets grotere shakebeker, anders krijgt hij het simpelweg niet gemixt. Dat zijn nog eens 1.100 calorieën voor Shaw – en het is nog niet eens middag.

Maaltijd #3
Een maaltijd bestaande uit gehakt, vermicelli en rode saus: hup, nog eens 2.200 calorieën. Shaw kiest overigens voor grasgevoerd vlees.

 

>>> Ook Arnie at zich in zijn hoogtijdagen een ongeluk: zo zag zijn eetschema er destijds uit <<<

 

Maaltijd #4
Wederom een eiwitshake, dit keer met amandelmelk, bosbessen en – jawel – pindakaas! Shaw klokt alle 1.000 calorieën razendsel achterover. De oplettende lezer weet: we zitten inmiddels al op 5.500 kcal.

Maaltijd #5
Gemalen kalkoen met pandanrijst en broccoli ‘ter waarde van’ 1.400 calorieën.

Maaltijd #6
Normaal gesproken eet Shaw rond dit tijdstip nog meer gehakt, met aardappels en wat asperges. Omdat hij en zijn trainer een beetje aan het experimenteren zijn, eet hij dit keer een iets koolhydraatrijkere maaltijd om te kijken of zijn training daar baat bij heeft. Lees: een enorme berg aan stokbroden, pasta en vlees van 3.400 calorieën. Dat krijgen wij nog niet eens weg in een katerig weekend, laat staan tijdens het avondeten..

Maaltijd #7
De laatste maaltijd van de dag – en wat voor één! Shaw sluit zijn eetschema af met vier stukken cheesecake en weer een eiwitshake van 80 gram. In totaal voegt hij hiermee nog eens 1.650 calorieën toe. Een snelle rekensom leert ons dat hij op iets meer dan 12.000 calorieën uitkomt. Wij willen dan ook graag ons respect betuigen aan het spijsverteringsstelsel van Shaw.

Bekijk de dag uit het eetdagboek van Shaw hieronder:

Het zou heel logisch zijn dat je spieren meer groeien wanneer je meer eiwitten eet, toch? Nou, zo simpel zit je lichaam niet in elkaar. Er bestaat namelijk een maximale hoeveelheid eiwitten die je lichaam kan opnemen per maaltijd.
De Grote Calorie-handleiding: Alles over calorieën, macro's, hoeveelheden en hun werking.