pak: Hans Ubbink

Man&Pak

Stijl

Is de Nederlandse man een pakkenman, en zo ja: gaat zijn voorkeur naar gedateerde plakpakken, of scoort hij een voldoende op stijl & smaak? Batavia Stad en Men’s Health lieten Trendbox het grote Man & Pak-onderzoek uitvoeren.

pak: Hans Ubbink

Volgens de Britse citatentsaar Oscar Wilde was een goedgeknoopte das een eerste stap in het leven. Wat hij vergat was het pak, dat er ook geheel volgens de geldende voorschriften van de tijdgeest dient uit te zien. Zijn wij Nederlandse en Vlaamse mannen goede pakkendragers? En hebben we een beetje neus voor stijl, snit, kleur, details en het moment waarop we een pak (moeten) dragen?
Men’s Health zocht samen met Batavia Stad, de stijlvolle factory outlet in Lelystad, naar de antwoorden en gaf het vooraanstaande onderzoeksbureau Trendbox opdracht voor het groots op gezette onderzoek Man & Pak. Ruim 1.675 mannen, met een gemiddelde leeftijd van 34 jaar, deden mee aan het onderzoek en werkten een lange vragenlijst af. In 4 van de 10 gevallen vrijgezelle mannen en in 83 procent van de gevallen werkzaam.

En? Zijn ze goede pakken dragers? Nou, pakkenbezítters zijn het zeker. Niet minder dan 83 procent is in het bezit van een tweedelig pak. Van deze groep heeft iets meer dan de helft maximaal een drietal van deze meest gangbare pakken in de kast hangen; iets minder dan de helft bezit er dus vier of meer. 37 procent heeft een driedelig kostuum, en meestal gaat het daarbij om één (62%) of maximaal twee (26%) exemplaren. Bij precies de helft van de geënquêteerden hangen er ook een of meer combinaties in de kast. Iets meer dan de helft van de mannen (55%) geeft aan dat ze er maximaal twee bezitten.

EÉN PAK PER JAAR
De aanschaf van een beetje redelijk pak loopt in de papieren. Niet het soort kleding dat je even ‘en passant’ en in een impulsieve bui uit de rekken trekt en afrekent. Dus koopt de helft van de steekproef (49%) maximaal één pak per jaar. De aanschaf van een pak moet grosso modo dus wel een bijzondere gebeurtenis zijn. Ruim eenderde van de respondenten koopt één tot twee pakken per jaar, terwijl zo’n 14 procent er jaarlijks drie of meer koopt – de connaisseurs dus. Het laatst gekochte pak werd meestal bij de (heren) modespeciaalzaak (57%) gekocht. Naarmate de leeftijd van de ondervraagden toeneemt, weet men deze outlet beter te vinden. Daarnaast koopt men ook geregeld in de wat duurdere winkelketens (15%), in warenhuizen (8%) en in de goedkopere ketens (7%). Vijf procent kocht zijn laatste pak in het buitenland.

KOST DAT NOU?
Voor precies de helft van de laatst gekochte pakken werd een bedrag tussen de 251 en 500 euro betaald; een kwart was goedkoper, en een kwart duurder. Vier op de tien aankopen werd gedaan in het bijzin van de partner, terwijl eenderde dat toch liever alleen deed. In 9 procent van de gevallen was moeder mee, en waarschijnlijk ook moeders portemonnee. Bij de aanschaf van een pak worden er meestal ook andere kledingstukken en accessoires gekocht. In zeven op de tien gevallen is dat een overhemd, en in zes op de tien gevallen een stropdas. Een riem, sokken en/of schoenen worden door 20 tot 30 procent van de kopers mee aangeschaft, en slechts 17 procent beperkte zich bij de laatste aankoop tot alleen het pak. De prijs-kwaliteitverhouding is voor bijna tweederde van deze steekproef het leidende principe bij aanschaf van een pak, een nog grotere groep van 82 procent zegt toch vooral op het model en de styling te letten. 41 procent volgt de modetrends op de voet, en 58 procent volgt in algemene zin de laatste modetrends in mannen magazines.

EEN PAK ‘OP MAAT’
Bij de aanschaf van een nieuw pak moet er vaak nog iets vermaakt te worden. 45 procent van de pakken paste direct, maar met name de broekspijpen (in 37% van de gevallen te lang), de tailleband (13%) en de mouwen (9%) verdienden de nodige aanpassing. De favoriete kleuren zijn doorgaans weinig spannend: donkerblauw (25%), antraciet (25%) en zwart (19%) worden het vaakst genoemd, bruin (12%) en ‘de trendkleur van dit moment’ (9%) volgen op gepaste afstand. De verhouding effen (41%) versus krijtstreep (44%) is vrijwel gelijk, terwijl 14 procent van de pakken in een ander dessin was uitgevoerd.

WAT TREKKEN WE AAN VANDAAG?
De helft van de ondervraagde mannen trekt minder vaak dan eens per week een pak aan. Een kwart doet dat elke (werk)dag, een andere kwart draagt het enkele dagen per week. Een overhemd ontbreekt bij de pakkendragers maar zelden – 93 procent draagt dat regelmatig in combinatie met zijn pak -, en ook nette schoenen horen er meestal bij (85%). Precies eenderde gaat ook geregeld voor een stropdas. Minder vaak gekozen kledingstukken zijn een T-shirt (26%), hippe sneakers en gewone casual schoenen (beide 11%). Voor een sjaaltje (5%) of strik (2%) kiest - gelukkig - een enkeling.

PAKKENWENSEN
Details die men in een pak graag zou willen hebben, zijn een zakje waarin de portemonnee onopvallend opgeborgen kan worden (48%), een binnenzakje voor GSM of iPod (40%) en een gekleurde voering (42%). 29 procent, vooral jongeren, zou zijn eigen initialen graag in zijn pak zien, terwijl opvallende stiksels en kleurtrends door zo’n 10 procent op prijs worden gesteld.

POWERDRESSING
40 procent zegt dat het dragen van een pak hen een zeker machtsgevoel geeft, en 63 procent voelt zich zelfs sexy in zijn pak. Voor maar 7 procent geeft een pak een benauwd gevoel, en een eveneens kleine minderheid van 9 procent voelt zich in een pak overdressed. Het tegenovergestelde is waar: bijna tweederde erkent dat een pak hen meer zelfvertrouwen geeft, terwijl 56 procent zich er meer volwassen in voelt. Bij jongeren tot 25 jaar is dat zelfs 79 procent. Verder bevordert het dragen van een pak het gevoel van zakelijkheid (78%), veel meer dan dat het de kans op het versieren van een vrouw groter zou maken (26%). Driekwart van de ondervraagden draagt een pak bij speciale gelegen-heden, 43 procent doet dat in zijn vrije tijd zeker niet en slechts 11 procent doet dat bij het uitgaan geregeld. 49 procent draagt meestal een pak tijdens het werk.

Je wilt van vlassig snorretje naar volle baard, zonder voor schut te lopen? Wij vroegen Craig the Barber wat de beste manier is om een volle bos gezichtshaar te kweken.
Heb jij niet overal evenveel haar op je kin? Vanaf nu wel.
Een greep uit grootmoeders huis-tuin-en-keukentips.
Je zou zelf bijna vergeten dat je ze hebt!
Tijd is schaars in deze barre jaren, en gevolg daarvan is dat je spiegel niet genoeg van jóuw tijd krijgt. Terwijl je meer winst, in keiharde centen, uit je uiterlijk kan halen.Een onderzoekje van Men’s Health bewees dat de meeste mannen van in de 30 gemiddeld nog geen 20 minuten aan hun uiterlijke presentatie besteden, inclusief scheerbeurt. Dat gaat ten koste van je presence én success. Persoonlijke verzorging heeft een directe positieve invloed op je maatschappelijke status (privé én zakelijk). Met andere woorden: alles wat je in de badkamer laat liggen, verlies je ook op de ladder. Onderzoek van de universiteit van Texas toonde zelfs aan dat de meest aantrekkelijke, goed verzorgde mannen tot maar liefst 17% méér verdienen dan hun minder gesoigneerde soortgenoten. Op een mannenleven zou dat gemiddeld zo’n 180.000 euro schelen. Een beetje investeren in personal care-producten én extra tijd voor de spiegel levert je sowieso altijd netto winst op. Bekijk de gallery voor het stappenplan om meer winst uit je uiterlijk te halen.