Zo slaap je altijd goed op zondagavond

Psyche

Zondagnacht is de moeilijkste nacht om fatsoenlijk slaap te krijgen. 

Lig jij elke zondagnacht te draaien in bed? Join the club. Veel mensen hebben op zondag moeite om in slaap te vallen en zijn daardoor nog steeds moe wanneer ze maandagochtend wakker worden. De reden is een ‘sociale jetlag’, stelt Amerikaans onderzoek. "Omdat we vaak op vrijdag- en zaterdagavond tot laat opblijven en de volgende dag later uit ons bed komen dan op doordeweekse dagen, raakt onze biologische klok in de war. Op zondagavond is ons lichaam daarom gewend aan langer opblijven en tot laat uitslapen", blijkt uit recent Amerikaans onderzoek. Dit wordt ook wel een 'sociale jetlag’ genoemd’,  aldus slaapexpert dr. Michael Breus in de Huffington Post.

    
Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kunt doen om een betere nachtrust te krijgen – als volgt.
   

Zet je telefoon uit 

Het is een cliché, maar om volledig tot rust te komen is het beter als je alle elektronica om je heen uitschakelt. Maak je niet druk, niemand post om twee uur ’s nachts foto’s op Instagram. Je mist precies niks.    

Lees een boek

In het kader van ‘jezelf afleiden’. Ook is het beter om iets van papier te lezen dan van een scherm, omdat je hersenen dan ongestoord melatonine (het slaaphormoon) kunnen aanmaken.
    

Verstop je wekker

Als je telkens geconfronteerd wordt met het getal op de klok, word je niet rustiger. Je weet dat je moet slapen en geforceerd proberen te slapen zorgt dat je alleen maar langer wakker blijft liggen. Zet je wekker op een plek uit het zicht, (maar ergens waar je hem wel nog kunt horen als hij afgaat, wel zo praktisch).

Maak een lijst van alle dingen waar je je druk over maakt

Om te ontstressen werkt het goed als je je zorgen van je afschrijft. Maak een lijst van alle dingen waar je je op dit moment druk over maakt, dan zul je merken dat je zorgen wegebben.

Concentreer je op je ademhaling

Wees je bewust van de manier waarop je ademt. Adem zeven seconden in, houd dit twee seconden vast en adem vervolgens acht seconden lang uit. 

Drink kamillethee

Kamillethee kalmeert en bevordert de nachtrust.

Verwissel je kussensloop

Als je je kussensloop niet regelmatig wast, kunnen er allergenen in nestelen. Verwissel daarom je kussensloop zeker elke week om te voorkomen dat deze allergenen je huid of slijmvliezen irriteren en je wakker houden.

 

Via Womenshealthmag.nl

De ergste dag van de week kan echt beter.
Nieuw onderzoek ontdekte welke apps je humeur verpesten en verbeteren.
Blijkbaar hoef je niet knap te zijn om indruk te maken op haar.