Wat je eet kan je in een eikel veranderen, volgens onderzoek

Psyche

Hoe je winkelgedrag effect heeft op je persoonlijkheid.

 

Geef toe: als je de mogelijkheid hebt om biologische producten te kopen, verander je sowieso een beetje in een yoga-loving-ik-ben-beter-dan-jij-man die ook echt het liefst die producten koopt. Waarom zou je uit vrije wil een stapel chemicaliën in je eten willen terwijl je gewoon een simpele appel nodig hebt? Logisch dus, je keuze. Maakt je dat een slecht persoon? Volgens nieuw onderzoek wel.

 

In een nieuw boek genaamd Why You Eat What You Eat, door psycholoog Rachel Herz, wordt een onderzoek uitgelegd. Het gaat om mensen die biologische producten kopen en tot in hoeverre ze werkelijk voldoen aan hun stereotype. Helaas is het antwoord: heel erg. Volgens Herz’ resultaten is het zo dat mensen die biologische producten kopen 50 procent egoïstischer zijn en een stuk meer over anderen oordelen dan andere winkeliers. “Het komt erop neer dat adverteren met biologische producten leidt tot een gevoel van morele superioriteit wanneer consumenten voor deze producten kiezen. Iets in de trant van: “Op mij is niets aan te merken, dus kan ik lekker paradoxaal zelf een stuk minder ethisch handelen en egoïstischer zijn”, zegt Herz’ tegen de Chicago Tribune.

 

Tijdens haar studie creëerde Herz twee focusgroepen. Eén groep kreeg een foto van biologische producten te zien en de ander kreeg comfort food te zien. Toen de oefening over was, werden de deelnemers gevraagd moreel te oordelen over de reacties van hun mede-groepsleden. Team Biologisch bleek een stuk veroordelender.

Tijdens de daaropvolgende oefening werd elke groep gevraagd om vrijwillig een paar minuten een vreemde te helpen. Dit eindigde weer in een grote ‘faal’ voor de biologische groep – van hen deed de helft minder mee dan de comfort food groep.

De egoïstische persoonlijkheidskenmerken die zich ontwikkelen als resultaat van biologisch eten kopen zijn een van de rare trekken die we blijkbaar krijgen als gevolg van ons shop-en-eetpatroon, stelt Herz. Zij kijkt verder naar hoe smaak ons gedrag en humeur beïnvloedt, inclusief waarom ‘herbruikbare tassen meenemen naar de winkel zorgt dat we meer snoep kopen, hoe onze moralen invloed hebben op hoeveel calorieën we verbranden, waarom televisie beïnvloedt hoeveel we eten en hoe wat we horen en zien onze eetsmaak verandert’.

Blijkbaar ben je dus echt wat je eet – of ten minste een product van wat je eet.

 


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Welke verschillende persoonlijkheden hebben katten- en hondenmensen? De wetenschap spreekt.
Word je een beter mens van zomaar mensen gedag zeggen?
You're not alone, en dat is prettig. 
Meer buikspieren trainen, of toch niet? 
Wil jij ook al heel lang zo'n trouwe viervoeter? Nu heb je de beste reden ever.
Erover praten is niet slap. Tijd om jezelf een break te geven.