Waarom stress ook een zegen kan zijn

Psyche

Het meest recente onderzoek naar stress, inclusief nieuwe inzichten, is zojuist op ons bureau beland. 

Het meest recente onderzoek naar stress is zojuist op ons bureau beland. Het blad Frontiers in Ageing Neuroscience ontdekte dat onze dagen vullen in plaats van relaxen de manier is om scherp te blijven. Ook heb je een minder grote kans dement te worden op latere leeftijd. We zochten stresswerende tips tot het ons didelijk werd: wat als we zorgen dat stress juist een zegen is? Nu spelen we advocaat van de duivel, maar is dat niet gewoon de enige goede manier om met stress om te gaan als je geen idee hebt hoe je ’t van je af moet zetten?

Om te beginnen was stress niet altijd zo’n zwaarbeladen woord – net zoals stress vermijden niet altijd een industrie was waar miljoenen in omgaan. Maar, voor elke wellnessgoeroe die op prachtige retreats je leert mediteren, is er een overspannen kantoorklerk die geen idee meer heeft hoe hij z’n hartkloppingen moet stillen.

Laten we beginnen met wat er nou precies gebeurt wanneer je je zorgen maakt. Het autonoom zenuwstelsel zet je lichaam in vecht-of-vluchtmodus, wat zorgt dat je hartslag stijgt. Maar, hier is het grote inzicht: dat is niet een slecht iets. Sterker nog: je lichaam reageert op precies dezelfde manier wanneer je opgewonden of blij bent. Het is slechts de context die zorgt dat we de reactie aan angst koppelen in plaats van aan een uitgelaten gevoel. Ren er niet voor weg, ga het achterna. Dat is geen advies wat je van je Instagram-goeroes gewend bent, maar lees even verder.

Stresstest

Er werd een onderzoek gedaan waarin deelnemers werden gevraagd wiskundeproblemen op te lossen. Degenen die bang waren het niet goed te doen, deden het slechter omdat ze meer cortisol aanmaakten. Tot zover logisch, toch? Maar, de deelnemers die de steken door hun maag niet als angst zagen maar als iets positiefs, deden het juist beter omdat hun lichamen meer cortisol aanmaakten. De stress zorgde dat ze scherper waren. Deze ‘opwindingsenergie’ heeft dus een goede kant, zoals je ziet. Ja, te veel en je hersenen koken over, maar een tekort kan ook zorgen dat je niet genoeg presteert.

Tiger Woods zei ooit: “De dag waarop ik niet nerveus ben voor ik de groene mat op loop, is de dag dat ik opgeef.” Hij had dat gevoel juist nodig om op zijn best te kunnen presteren. Als je jezelf ervan overtuigt dat je te allen tijde stress moet vermijden om altijd Boeddha-achtig kalm te blijven, doe je jezelf tekort doordat je onderpresteert. Daarbij: als je niet in staat bent de sereniteit te bereiken die je wilt, zal je dit als falen ervaren, wat als stressfactor werkt. Sterker nog: volgens onderzoek van de American Psychological Association kan bewust proberen te kalmeren voor een stressvol evenement minder goed helpen tegen angst dan jezelf juist oppeppen.

Ben je er nog steeds niet van overtuigd dat stress een zegen is? De opgewonden staat zorgt ook dat je noradrenaline aanmaakt, een neuromodulator die effectief tussen nieuwe hersenverbindingen groeit. Bij oudere mensen zorgt dit voor mindere cognitieve achteruitgang wanneer ze redelijk stressvolle ervaringen opdoen. De noradrenaline zorgt dat hun hersenen zich beter kunnen aanpassen, wat ze beschermt tegen degeneratieve ziektes. En het kan hetzelfde voor jou doen – in welke levensfase je ook zit.

Natuurlijk is dit geen reden om Trumps tweets te gaan zitten lezen, of het heftigste bootcamp ter wereld te gaan doen, maar een beetje stress kan echt geen kwaad. Angst en zorgen gaan vaker om de angst voor stress of de symptomen ervan. Leren hoe je die opgewonden reactie kunt interpreteren als een signaal dat je lichaam klaar is voor actie, is veel waardevoller. Dit geeft je automatisch de ‘uitdaging’-mindset die je nodig hebt, waarbij je anticipeert op beloning in plaats van bedreiging. Dus hey, de volgende keer dat je voor een groep moet spreken: vertel jezelf dat dit een kans is om je van je beste kant te laten zien onder druk. Go get ‘em!

De ergste dag van de week kan echt beter.
Nieuw onderzoek ontdekte welke apps je humeur verpesten en verbeteren.
Blijkbaar hoef je niet knap te zijn om indruk te maken op haar.