Waarom mannen baat hebben bij een ochtendritueel

Psyche

Geen zorgen, je hoeft niet te mediteren (al is dat wel hartstikke goed voor je). 

Jack Dorsey (oprichter van Twitter) start zijn dag altijd om 05.30 uur, waarna hij mediteert en hardloopt. Tim Cook (CEO van Apple) stuurt al voor 5 uur mails. Richard Branson (oprichter Virgin Group) staat elke dag om 05.45 uur op. Allemaal zweren ze bij een ochtendritueel, waardoor ze de dag productiever en meer gefocust doorkomen. Hoe kan dat?

Het belang van een ochtendritueel

Veel mensen snoozen drie keer, gaan vervolgens uit bed om te douchen en (soms niet eens) te ontbijten, om binnen een kwartier à een half uur alweer onderweg te zijn naar kantoor. Kan voor je werken, maar de kans is groot dat je focus de rest van de dag niet is wat ‘ie kan zijn. "Het eerste deel van je dag - en met name het eerste uur van je dag - is cruciaal voor de rest van de dag. Het eerste uur noemen we daarom 'golden hour'. Omdat je gedurende de dag gemiddeld 35.000 beslissingen neemt, begrijp je hoe hard je hersenen al moeten werken. Door ze de eerste één à twee uur rust te geven en te doen wat je gewend bent (de keuzes voor dat dagdeel heb je immers al gemaakt) begin je niet in overdrive, maar bereid je je juist langzaam voor op de rest van de dag. Die is namelijk al hard werken genoeg.

Structuur dient de mens

Elk persoon is gebaat bij structuur. Je weet nooit wat een dag op je werk zal brengen, maar als je wel al weet hoe je ochtenden eruitzien, zorgt dat voor een stabiel stuk van je dag. Je weet waar je aan toe bent, wat er ook gebeurt: jouw ochtend ziet er op een bepaalde manier uit en daar kan je op rekenen. “Ook fysiek heeft een mens een ritme nodig (bioritme). Daarmee duiden we op een natuurlijk levensritme en op een natuurlijke regelmaat. Regelmaat per dag, per week, per maand. Op gezette tijden naar bed en uit bed draagt bij aan een geregeld leven. Dat geldt ook voor zaken als eten en drinken op gezette tijden.  En wanneer dit teveel doorbroken wordt kan het leiden tot veel problemen of stress”, legt coachingspraktijk De Steven uit. Voor veel mensen is het lastig om zoveel dingen op vaste tijden te doen, maar elke ochtend opstaan moet je sowieso. Best simpel dus om een ochtendritueel in je dag te integreren. 

Waarom snoozen niet meer rust biedt

Door ’s ochtends in rust te beginnen met je dag breng je de hoeveelheid stresshormoon cortisol naar beneden. Je verhoogt de aandacht voor jezelf en je lichaam. Door deze aandacht en rust mee je dag in te nemen, doe je de dingen vanuit rust, ben je beter in staat je eigen grenzen te aan te voelen omdat je niet door stress wordt geleid. Dat klinkt zweverig, maar zie het zo: als je haast hebt, heb je stress. Die stress zorgt dus voor een verhoging in je cortisol, waardoor je alert bent. Denk aan je sleutels zoeken, snel een outfit uit de kast vissen en zo snel mogelijk op de fiets springen om je trein op een haar na te halen. Vervolgens stort je in, word je moe, heb je niet tijd genoeg om bij te komen en ben je alweer bij kantoor aanbeland voor je bent opgeladen.

Als je ’s morgens de tijd neemt om rustig op te starten, alles op je gemak doet, voel je je meer in balans. Waarmee we dus bedoelen dat dat cortisolgehalte stabiel blijft, waardoor je geen terugslag krijgt in je energie.

 

Voorbeeld van een ochtendritueel

Nee, je hoeft niet te gaan mediteren (al is dat wel hartstikke goed voor je) als je dat niet wil. Een ochtendritueel kan simpel zijn. Een voorbeeld: je moet om 08.00 uur de deur uit, dan kun je je ochtend zo indelen:

06.15 – wekker

06.20 – koffiezetapparaat aanzetten

06.25 – douchen, aankleden

07.00 – koffie drinken en ontbijten, de krant of een boek lezen, je social media checken

07:30 - 07:45 - even naar buiten voor een blokje om zonder dat je verder een doel hebt (de rest van de dag heb je al genoeg doelen)

08.00 – op naar je werk nadat je een volledig uur de tijd hebt genomen om wakker te worden, je hersenen ‘aan’ te zetten en iets voor jezelf hebt gedaan.

Zo simpel kan een ochtendritueel zijn. Nieuwsgierig of het werkt voor je? Geef het een week, je zult het verschil al na een paar dagen merken. Succes!

 


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Welke verschillende persoonlijkheden hebben katten- en hondenmensen? De wetenschap spreekt.
Word je een beter mens van zomaar mensen gedag zeggen?
You're not alone, en dat is prettig. 
Meer buikspieren trainen, of toch niet? 
Wil jij ook al heel lang zo'n trouwe viervoeter? Nu heb je de beste reden ever.
Erover praten is niet slap. Tijd om jezelf een break te geven.