Waarom je ‘s nachts last hebt van knarsetanden – en hoe je ermee stopt

Psyche

Last van hoofdpijn zonder oorzaak? Waarschijnlijk ben je een knarsetander.

Een stressgevoel begint in je hoofd, maar de effecten kunnen zich al snel uitbreiden naar je lichaam. En wel naar je kaak en nek. Continue stress kan knarsetanden veroorzaken wanneer we slapen.

Tandartsen noemen deze aandoening ‘bruxisme’ en het varieert van lichtelijk irritant tot serieus schadelijk. Het is eigenlijk vrij veelvoorkomend: 10 – 20 procent van de volwassenen heeft ermee te maken, zegt Sunil Wadhwa, tandarts en universitair docent tandheelkunde aan Columbia University. Dus hoe weet je of je last hebt van knarsetanden?

Als je ’s morgens wakker wordt met een doffe hoofdpijn of een stijve kaak, ben je waarschijnlijk de pineut. De meest voorkomende oorzaak is stress, maar bruxisme kan ook een bijwerking zijn van een kaak die niet helemaal recht staat of zelfs bepaalde medicatie.

Het probleem met constant knarsen, is dat het je tandglazuur kan beschadigen, waardoor je tanden gevoeliger worden. Het nachtelijke knarsen kan ook een kaakgewrichtsstoornis veroorzaken of verergeren, dit is een pijnlijke chromische ontsteking van het kaakgewricht en omliggende spieren. De aandoening aan het kaakgewricht hoeft trouwens niet per se door knarsen te komen. “Mensen die chronisch pijn aan de kaak hebben zijn meer geneigd om te tandenknarsen,” zegt dokter Wadhwa. “Maar het is eenzelfde discussie als de kip of het ei. We weten niet waar het begint.”

Dus hoe vermijd je de pijnlijke effecten? Afgezien van werken aan je stresslevels, is het belangrijk om cafeïne en alcohol te vermijden. Dit maakt het tandenknarsen alleen maar erger.

Ook kun je je tandarts vragen om een bitje, waardoor je kaak niet gespannen raakt en je niet gaat tandenknarsen. De bitjes van de tandarts kosten je iets meer dan die je bij de drogist of apotheek kunt kopen, maar geloof ons: het is het waard. Bitjes die niet helemaal passen, beschermen je tanden niet goed genoeg.

De wetenschap weet inmiddels waarom en legt uit. 
Doelen stellen is goed, maar welke valkuilen komen er werkelijk bij kijken?
Zet jij steevast je lievelingsplaylist op tijdens je workout? Lees even mee.
Treinen zijn bijna altijd overvol – veel beter zal het de komende tijd waarschijnlijk niet worden. Resultaat: Sardines. Blik.