Vier dingen die psychologen dagelijks doen om gelukkig te blijven

Psyche

Eat, train, smile, repeat

Geluk is erg subjectief en er is dus niet één specifieke manier om gelukkig te worden. Het beste is om voor jezelf te ontdekken wat of welke gewoontes jou blij maken en deze vervolgens een vast plekje in je leven te geven. Voor vier psychologen is dit hun dagelijkse “geheim” voor ultiem geluk.

Leef in het moment

Mindfulness klinkt misschien wat vaag en doet je waarschijnlijk aan mensen denken die aan yoga of meditatie doen. Toch kan het ook voor jou mogelijk een manier zijn om je geluk te vinden. Mindfulness kan namelijk op verschillende manieren worden toegepast – zo ook bij het sporten. Jason Wheeler, een New Yorkse psychoanalyst, zweert erbij. Hij gebruik mindfulness om zijn zwemsessies extra vruchtbaar te maken. “Om goed te zwemmen, moet ik concentreren op wat ik aan het doen ben,” zegt hij. “Ik ervaar heel bewust elke slag, elke ademhaling en alle baantjes die ik zwem.” Volgens hem is dit een perfecte manier om een slechte dag weer recht te breien, met niets meer dan een paar baantjes en de juiste manier van denken. Datzelfde kun jij natuurlijk ook in de sportschool, tijdens het hardlopen, of met iedere andere sport doen. Laat je telefoon in je kluisje, kies de juiste workout-muziek en ga volledig op in het moment.  

 

>> Dit is de beste mindfulness training die jij nog niet doet >

 

Maak lijstjes

Net als bij de bovenstaande tip, is het belangrijk om stil te staan bij wat je hebt, wat je wilt en hoe je je voelt. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die hun dankbaarheid uitdrukken over het algemeen beter slapen en minder depressies ervaren. “Als ik me sip of angstig voel, maak ik lijstjes met dingen waar ik dankbaar voor ben,” zegt therapeut Kasi Howard. “Dit helpt me om mijn gedachten om te gooien van een stressvolle situatie naar iets positiefs.”

Eat, train, smile, repeat

Mocht je je niet op je paasbest voelen, ga dan eens een rondje rennen. Cardio is namelijk een bewezen middel tegen stress en sombere gevoelens. “Rennen houdt mijn geest op z’n best,” zegt Howard. “Niet alleen is het een manier om stress te verminderen, ook kom ik vaak tot goede ideeën tijdens het lopen." Volgens onderzoek heeft sporten positieve uitwerkingen op je humeur doordat er adrenaline vrijkomt – wat wordt opgevolgd door een flinke dosis gelukshormonen. Zelfs een klein beetje beweging kan al een flink verschil maken. Dus trek je hardloopschoenen aan en ga eropuit. 

 

>> Zo weet een relatietherapeut of er hoop is voor jullie relatie >

 

Maak contact met anderen

“Ik spendeer dagelijks een klein deel van mijn dag samen met mijn man, voor een ‘ons’-gesprek,” zegt psycholoog Gail Saltz. “Hierdoor blijft onze band sterk en voel ik me beter.” Hier is geen sprake van toeval:  onderzoek uit 2015 heeft aangetoond dat stellen meer geluk ervaren als ze hun gevoelens meer uiten en beter communiceren. Ongeacht of je een goede of een slechte dag hebt, plan een dagelijks moment in en deel wat er speelt. Geluk zal volgen.

 

Via Health.com 

De ergste dag van de week kan echt beter.
Nieuw onderzoek ontdekte welke apps je humeur verpesten en verbeteren.
Blijkbaar hoef je niet knap te zijn om indruk te maken op haar.