Organiseer je chaos

Organiseer je chaos

Je huis en hoofd opgeruimd houden is niet voor iedereen weggelegd. Sommige mensen hebben er geen tijd voor, anderen zijn gewoon van nature een grote chaos. Vaak leidt dit tot stress, wat weer schadelijke gevolgen heeft voor je gezondheid. Wil je rust? Professional organizer Olav Fakkeldij helpt je. Alles wat je moet doen, is zijn volgende tips ter harte nemen.

Opruimen

  • Alles verdient een vaste plek. Dat maakt opruimen zoveel makkelijker: je hoeft er niet meer over na te denken en bent dus sneller klaar. De truc is om de spullen niet op te bergen op de plek waar ruimte is, maar op de plek waar je het zou zoeken.
  • Gooi jij bij het opruimen altijd weg wat je niet nodig hebt? Probeer het eens andersom. Haal een kast (la, bureau) eerst helemaal leeg en zet terug wat je wél nodig hebt. Doe de rest weg. Zorg ervoor dat ze nooit te vol zitten: er is ruimte nodig om nieuwe dingen kwijt te kunnen.
  • Opruimen is als slapen en eten: je kunt het uitstellen, maar dat werkt al snel tegen je.

Bewaren

  • Het is beter om iets niet te hebben dan om eeuwen naar iets te moeten zoeken. Bewaar dus niet alle dingen die je hebt, maar alle dingen die je wílt hebben.
  • Gooi je miskopen weg. Het lijkt zonde, maar elke keer als je ze ziet word je aan het weggegooide geld herinnerd. Daar word je niet gelukkig van! Ruil de volgende keer op tijd.
  • Die administratie bijhouden hoeft niet zo moeilijk te zijn.
    Houd het simpel: verzekeringspolissen (m.u.v. de ziektekostenverzekering) kunnen echt wel bij elkaar.
    Houd het bij: nieuwe polis in de map? Oude er meteen uit!
    Houd het beperkt: bewaar alleen wat nodig of zinvol is. Nieuwsbrieven en begeleidende brieven zijn dat meestal niet. Ook gebruiksaanwijzingen hoef je niet in 18 talen te bewaren.

Leeg je hoofd

  • Maak handelingen af. Voorbeeld: je hebt een nieuwe broek gekocht. Leuk, maar knip meteen het labeltje af - vergeet de schaar niet terug te leggen! -, leg ‘m in de kast, ruim de tas op waar de broek in zat en verwerk de bon eventueel in je administratie.
  • Ben je goed in het onthouden van wat je moet doen? Zonde van je hersencapaciteit! Schrijf het op en je hoeft maar één ding te onthouden: waar ligt het briefje? Op een vaste plaats natuurlijk!
  • Pas vrij als er niets in je agenda staat? Plan eerst je vrije tijd in, daarna de rest.
Deel online:
Reageer
Gerelateerde artikelen
Zie elders