Met deze 6 mentale tips word je een betere FIFA speler

Psyche

Handige kennis voor je volgende potje. 

Bij het echte voetbal wordt steeds vaker op het loodzware mentale aspect gehamerd, want dat is in topsport net zo belangrijk als alle andere aspecten zoals techniek en fysiek. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een potje FIFA. Gefocust en geconcentreerd blijven, het hoofd koel houden en ga zo maar door. Allemaal essentieel om de winst binnen te slepen. Daarom hebben we 6 mentale tips voor je klaarstaan die ervoor zorgen dat jij je nooit meer gek laat maken en een veel completere en betere FIFA speler wordt.

Blijf kalm

Als je vaak FIFA speelt weet je dat dit bijna een onmogelijke taak is, maar het is toch echt de allerbelangrijkste tip in heel FIFA. Als je kwaad bent speel je gegarandeerd niet je beste wedstrijden, dus herken het als je uit balans bent door de woede. Neem even een pauze, doe iets wat je leuk vindt of waardoor je lekker ontspant en ga weer door als je tot rust bent gekomen.

Gebruik je momentum

Ben je lekker bezig en speel je jouw tegenstander helemaal scheel? Probeer dat momentum vast te houden en ga niet allerlei gekke trucjes of andere dingen proberen, want hierdoor raak je dat lekkere gevoel kwijt. Blijf spelen zoals je al deed om het hoge niveau vast te houden. Zeker als je na de pot nog verder gaat en meerdere wedstrijden gaat spelen.

Richt je op de positieve aspecten

Als je een mindere wedstrijd speelt is het aantrekkelijk om overal boos op te worden en FIFA de schuld te geven van al je missers, maar beter richt je je op de positieve aspecten van je spel. Als je veel kansen mist wil dat namelijk zeggen dat je ze wel makkelijk creëert. Vertel dus tegen jezelf dat die goal wel komt als je zo doorspeelt in plaats van dat je volledig gek wordt.

Visualiseer en heb vertrouwen

Als jij zelf een overwinning al niet ziet gebeuren en met weinig vertrouwen speelt is de kans ook groot dat het niks wordt. Visualiseer die overwinning, visualiseer dat effectieve schot en heb vertrouwen in jezelf. Zelfs in het echte voetbal visualiseren profs voor en tijdens de wedstrijd om beter te presteren.

Blijf realistisch

Zelfvertrouwen is dus belangrijk, maar sla hier niet te ver in door. Als je al moeite hebt om jezelf voor de Weekend League te plaatsen moet je er niet vanuit gaan dat je iedereen vervolgens wel even gaat verslaan. Zelfs die ene maat verslaan die jou normaal gesproken altijd helemaal afmaakt is wellicht niet realistisch. Probeer de schade eerst maar eens te beperken. Door niet te hoog te richten staat er minder druk op je schouder en ben je kalmer tijdens het spelen.

Gebruik ‘keywords’

Moeite met de focus of wil het niet vlotten tijdens de wedstrijd? Ga op zoek naar steekwoorden die jezelf oppeppen en houvast geven. Die kunnen gerelateerd zijn aan de manier waarop je normaal gesproken speelt, bijvoorbeeld ‘meer passen’ of ‘sneller spelen’. Ze moeten wel een betekenis hebben en echt jouw steekwoorden zijn.

‘Het is maar FIFA’

We weten het: soms lijkt een pot FIFA wel een ‘leven of dood situatie’, maar dat is het gelukkig niet. Je mag jezelf af en toe wel vertellen dat het ‘maar een spelletje’ is om een beetje kalm te blijven.

We willen nog eventjes aanstippen dat het kalm blijven eigenlijk het belangrijkste is. Zelfs als je verliest. 

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Never Offside

Alcohol heeft niet lang nodig om je prefrontale cortex te beïnvloeden, volgens nieuw onderzoek. 
Hoe kiezen we een partner? Blijkbaar maak je de keuze minder bewust en vrij dan je denkt.
Je bent niet de enige man die graag met z'n benen over elkaar zit. 
De gevolgen van uitstellen en hoe je ’t fixt.
"Gezondheidsrisico’s van een slechte relatie vergelijkbaar zijn met die van ongezond gedrag zoals slechte voeding of te weinig beweging.” 
Last van hoofdpijn zonder oorzaak? Waarschijnlijk ben je een knarsetander.