Zou je extra gemotiveerd zijn als je een duur sportschoolabonnement afsluit? Waarschijnlijk ben je 100% zeker van je zaak wanneer je zegt dat dit inderdaad het geval zou zijn. Onderzoek van Case Western Reserve University wijst echter uit dat het antwoord op voorgenoemde vraag in lang niet alle gevallen 'ja' is.

Tevergeefse beloning

Om dit te achterhalen, beloofden de onderzoekers een groep proefpersonen cadeaubonnen op het moment dat ze naar de sportschool zouden gaan. Gingen zij vaker, dan kregen ze een hogere beloning. Vooraf dacht 95 procent van de deelnemers dat ze vaker dan één keer per week zouden gaan; wat achteraf totaal niet het geval bleek.

"Mensen wilden vaker sporten, alleen sloot hun gedrag niet bij hun goede bedoelingen aan - zelfs niet met een beloning," zegt onderzoeker Mariana Carrera, van Weatherhead School of Management. "Ze dachten dat een beloning zou helpen, maar waren in de praktijk iets te optimistisch."

Slechts een derde van de proefpersonen ging uiteindelijk vaker dan één keer per week naar de sportschool. Opvallender nog: na de eerste week ging 14 procent van de proefpersonen überhaupt niet meer naar de spotschool. In vergelijking met mensen die niet beloond werden, gingen de proefpersonen mét beloning slechts 0.14 keer vaker naar de sportschool. Hierbij was er geen onderscheid tussen mensen die een hoge of lage beloning kregen.

"Misschien is de intrinsieke motivatie waarmee iemand begint met sporten een andere drijfveer dan degene die financieel voordeel najaagt," zegt Carrera. "Het is in ieder geval duidelijk dat het geen zin heeft om beide motivaties aan elkaar te koppelen. Je kunt je daarom sterk afvragen of het slim is om een duur sportschoolabonnement te nemen."

Kortom: motiveert een duur sportschoolabonnement extra om te sporten? Waarschijnlijk niet.

Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?