Is een slechte relatie net zo ongezond als te weinig beweging?

Psyche

"Gezondheidsrisico’s van een slechte relatie vergelijkbaar zijn met die van ongezond gedrag zoals slechte voeding of te weinig beweging.” 

Door Tara Vierbergen

Een tijdje terug las ik een interessant stuk in Vrij Nederland – vind ik sowieso een goede plek voor interessant leesvoer. Het kopte ‘Een slechte relatie is net zo ongezond als te weinig beweging’, en haalde verhaal bij Esther Kluwer, de eerste bijzonder hoogleraar duurzame relaties en welzijn, werkzaam aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zij waagt zich aan onderwerpen als waarom koppels toch zoveel schroom hebben om bij een therapeut aan te kloppen op het moment dat ze er samen niet meer uitkomen. Welke drempels liggen er op de weg, en eenmaal voorbij de poort van de therapeut: hoe effectief blijkt het? Boeiende materie. Ook iets waar Kluwer zich mee bezig houdt: wat zijn nou de ingrediënten van en voor een gezonde relatie? Een recept dat we allemaal wel willen, niet?

Vergeven

Goed nieuws, en slecht nieuws. Laten we beginnen het slechte: relaties zijn er in alle soorten en maten, net zoals er mensen zijn in alle soorten en maten. Zoiets als een gouden antwoord op wat nou een goede relatie een goede relatie maakt, bestaat niet. Maar, Kluwer vertelde Vrij Nederland wel over meerdere onderzoeken die uitwijzen dat partners die vergevingsgezinder zijn, over het algemeen meer tevreden zijn over hun relatie. “In elke relatie komt het weleens voor dat je elkaar kwetst. De vraag is alleen hoe je daarmee omgaat. Blijf je eindeloos conflicten aangaan of kun je op een gegeven moment verder?”, aldus Kluwer. En zo is het maar net. Je mag best uit je slof schieten, pak de slof daarna wel weer op en trek ’m weer aan, of zoiets.
  

Conflicthantering

Voorts rept Kluwer over het belang van goed zijn in conflicthantering. En dus niet óók chagrijnig te worden als je partner dat is en in die hoedanigheid (onterecht) tegen je uitvalt. “Aangetoond is dat de kwaliteit van je relatie hoger is als je die neiging weet te onderdrukken en de situatie daarmee juist deëscaleert.” Klinkt als logisch en wijs, en als iets wat je zou moeten doen, maar tel maar ’ns na hoe vaak het mis gaat en je reageert, aangestuurd op je primaire emoties. De volgende keer keurig tot tien tellen en diep ademhalen, dus.
  

Betrokkenheid 

Er is meer onder de zon. Volgens Kluwer is het belangrijkste ingrediënt voor een gezonde, gelukkige en duurzame relatie de mate van betrokkenheid. En dus de mate waarin je je verbonden voelt aan de ander, en de mate van bereidheid aan die verbondenheid te werken. Dat hangt volgens Kluwer ook samen met investeringen die al zijn gedaan. “Het hebben van kinderen, een gezamenlijk sociaal netwerk, een koophuis, dat zijn allemaal elementen die de barrière om uit elkaar te gaan hoger maken.”
  

Stress

De potentie vernielzuchtig te zijn voor een relatie, is stress. En dan met name hoe je samen met stress en stressvolle situaties omspringt. “Uit een van mijn laatste onderzoeken bleek dat negatieve werkervaringen mensen minder emotioneel beschikbaar maken voor hun partner en kinderen, waardoor ze bijvoorbeeld minder goed reageren op discussies thuis.” Flexibele werktijden helpen overigens niet mee. Voor stellen waarbij werk en privé steeds meer door elkaar heen lijkt te lopen, hebben last van die emotionele onbeschikbaarheid. Probeer je werk zowel fysiek als mentaal zo min mogelijk mee naar huis te nemen en bescherm je privéleven en relatie hier bewust voor.

Gezondheid

“Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat hart­patiënten met een goed huwelijk betere overlevingskansen hebben dan patiënten die in een slecht huwelijk zitten. Langdurige stress is slecht voor je hart.”, vertelt Kluwer aan Vrij Nederland. Da’s niet niks. Ook niet niks: “Uit ander onderzoek is gebleken dat gezondheidsrisico’s van een slechte relatie vergelijkbaar zijn met die van ongezond gedrag zoals slechte voeding of te weinig beweging.” 

Stof tot nadenken. 

Via Womenshealthmag.nl


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?

 

De wetenschap weet inmiddels waarom en legt uit. 
Doelen stellen is goed, maar welke valkuilen komen er werkelijk bij kijken?
Zet jij steevast je lievelingsplaylist op tijdens je workout? Lees even mee.
Treinen zijn bijna altijd overvol – veel beter zal het de komende tijd waarschijnlijk niet worden. Resultaat: Sardines. Blik.