Deze zes tips maken het makkelijker om alleen te zijn

Psyche

Alleen hoeft niet eenzaam te zijn. 

Geen plannen voor vanavond? Soms kun je ernaar uitkijken, en andere momenten zit je er totaal niet op te wachten om alleen te zijn. Grote kans dat je zo’n avond ‘alleen’ op de bank toch veel bezig bent met de buitenwereld. Het is heel makkelijk om je telefoon erbij te pakken en anderen te appen of te checken wat de rest doet op sociale media. De ‘lege’ momenten dat we alleen zijn willen we namelijk (onbewust) graag opvullen door contact te maken met anderen.       

Volgens onderzoek vansociaal psycholoog Timothy Wilson krijgen mensen liever een zachte elektrische schok dan dat ze een kwartiertje alleen zijn. Heftig! We zijn dus over het algemeen liever samen dan alleen, maar soms is het onvermijdelijk en is het juist goed om even alleen te zijn. Hier wat tips zodat alleen zijn geen eenzaamheid oplevert. 

1. Plan tijd voor jezelf in

Race je van de ene afspraak naar de andere? Dan is het verstandig om soms echt wat tijd voor jezelf in te plannen. Bedenk van tevoren welke dag goed uitkomt en maak je agenda leeg. Zorg dat je alle klusjes die nog in je hoofd dwarrelen hebt gedaan. Maak een wandeling of nestel je in op de bank en ga eens na wat er de afgelopen week is gebeurd waar je gelukkig van werd en waarvan niet. Wie weet kom je wel tot nieuwe inzichten.

2. Zet je schermen uit

In plaats van gelijk na het eten (weer) achter je laptop te kruipen of met je telefoon op de bank te eindigen, adviseren we je om ook eens een avond schermloos door het leven te gaan. Leg dat ding in de lader, zet hem op vliegtuigmodus en check de volgende dag pas wat je allemaal 'gemist' hebt. We kunnen je alvast vertellen: weinig. 

3. Doen wat JIJ wilt

Ga eens na wat de voordelen zijn van alleen zijn: je kunt doen wat je wilt, niemand houdt je tegen! Zo kun je eten wat je wilt, dat ene boek uitlezen, een serie kijken die niemand anders wilt zien, noem het maar op. 

4. Leuke dingen doen

Veel dingen die je met je vrienden doet, kunnen ook prima alleen: sporten, koffiedrinken in een café, vissen, een filmpje pakken. Waarschijnlijk word je even blij van deze dingen in je eentje doen als dat er vrienden bij zijn. Probeer het eens!

5. Bedenk een project

Wat wil je nou nog echt heel graag een keertje doen of afmaken? Misschien heb je al jaren een klusje in huis uitgesteld, of droom je er jaren van om je motorrijbewijs te halen. Maakt niet uit wat je dromen zijn, maar ga ze in ieder geval waarmaken. Eenzaamheid overvalt je sneller wanneer je je verveelt, dus zorg ervoor dat je bezig blijft en geniet van het leven. 

6. Neem een huisdier

Onze persoonlijke favoriet: een huisdier. Hiermee heb je iets waar je voor moet zorgen, waar je je aandacht aan kwijt kunt en waarmee je alleen bent, zonder écht alleen te zijn. Ook dwingt een hond (om maar een voorbeeld te noemen) je om in actie te komen - dat beestje laat zichzelf immers niet uit. En precies die wandelingen zijn een mooi moment om je hoofd te legen, je benen te strekken en je horizon te verbreden. Zelfs wanneer het waait of regent ben je nog afgeleid van het feit dat je alleen bent. 

Via Women's Health


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Overweeg je CBD voor 't eerst te gaan gebruiken? Lees even mee.
Heb jij ook regelmatig een eureka-moment terwijl je onder de douche staat? Dat komt hierdoor.
De wetenschap weet inmiddels waarom en legt uit. 
Doelen stellen is goed, maar welke valkuilen komen er werkelijk bij kijken?
Zet jij steevast je lievelingsplaylist op tijdens je workout? Lees even mee.
Treinen zijn bijna altijd overvol – veel beter zal het de komende tijd waarschijnlijk niet worden. Resultaat: Sardines. Blik.