Beter presteren met hardlopen? Meer glimlachen!

Psyche

Usain Bolt, iemand? 

Niemand gaat de eerste paar keer vol enthousiasme hardlopen – iets te veel kans op buikkrampen en ademtekort. Wordt een mens verdrietig van. Toch is er nu een goede reden om die diepe frons te laten verdwijnen en te glimlachen tot je bekkie achter je oren zit, stelt nieuw onderzoek.

Volgens de onderzoeksgegevens, gepubliceerd in Psychology of Sports and Exercise, kan glimlachen de spierspanning helpen verminderen en joggers afleiden van (nare, vermoeiende) sensaties in hun lichaam.

Onderzoekers van Ulter University in Noord-Ierland vroeg 24 getrainde hardlopers om vier blokken van zes minuten te lopen, met twee minuten pauze tussen de intervals. De deelnemers volbrachten hun loopsessies ofwel glimlachend, ofwel fronsend. Omdat ze een ademmasker gebruikten, konden de onderzoekers het energieverbruik meten. Wat bleek: terwijl ze glimlachten verbruikten de hardlopers 2,8 procent minder energie dan degenend ie fronsten.

 

“De hoofdreden van die 2,8 procent verbetering is waarschijnlijk omdat het de deelnemers hielp ontspannen zonder bewust hun best te doen om te ontspannen, denken we”, zegt hoofdonderzoeker Noel Brick. “We weten dat hardlopers efficiënter zijn wanneer ze relaxed zijn, dus dit lijkt ons de meest logische reden.”

Denk jij ook aan Usain Bolt?


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Weet je ook weer waarom je nog vrijgezel bent. 
Hoeveel verantwoordelijkheidsgevoel heb jij?
Welke verschillende persoonlijkheden hebben katten- en hondenmensen? De wetenschap spreekt.
Word je een beter mens van zomaar mensen gedag zeggen?