Zoveel slaap heeft je lichaam echt nodig, volgens het grootste slaaponderzoek ooit

Gezondheid

Het luistert redelijk nauw...

Ben je doordeweeks moe en wazig, maar ook in het weekend, na een lange nacht, nog steeds niet op je best? Hoe zou dat toch komen? Volgens neurologen van de Western University’s Brain and Mind Institute kom je mogelijk tekort op de ene dag en pak je juist te lang door op de ander.

Afgelopen week publiceerden onderzoekers hun bevindingen van een grootschalig slaaponderzoek met daarin gegevens 40.000 schone slapers van over de hele wereld.“We wilden de slaapgewoonten van mensen wereldwijd vastleggen,” zegt neuroloog Adrian Owen. “Hiermee hoopten we beter inzicht te krijgen over hoe mensen daadwerkelijk slapen, in tegenstelling tot eerdere kleinschalige onderzoeken die in laboratoria plaatsvonden.”

Middels online vragenlijsten, kwamen de onderzoekers alles te weten over het échte slaapgedrag van duizenden mensen. “Mensen die inlogden, voorzagen ons van een hoop persoonlijke informatie,” zegt Owen. “Wat voor medicatie zij gebruikten, hoe oud ze waren, waar ze woonden, hun opleidingsniveau en andere relevante factoren die invloed hadden op de resultaten.”

Minder slaap dan nodig

Zo kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat de helft van alle ondervraagden minder sliep dan 6.3 uur per nacht. Even voor de duidelijkheid: dit is ruim een uur minder dan de algemene richtlijn. Opvallend hierbij was de mate waarin dit van invloed was op hun cognitieve vaardigheden. Zo waren mensen die 7 á 8 uur sliepen, beter in staat om hun hersenen te gebruiken dan mensen met een slaaptekort.

Beter gezegd: mensen die 4 uur of minder per nacht sliepen, scoorden qua cognitieve vaardigheden beduidend lager dan hun leeftijdsgenoten. Mensen die langer sliepen dan 8 uur, scoorden eveneens niet optimaal. Zo waren zij minder goed in staat om zich verbaal te uiten en om logisch te redeneren. 

Kortom, als je op je best wilt zijn, zul je aan 7 uur slaap moeten komen en liever niet te lang uitslapen. Hoe je dat doet? Een uur voor het slapen je smartphone op vliegtuigmodus zetten, een wekker instellen en lekker een boek lezen tot je rustig en slaperig wordt. Zo simpel is het echt. 

Lukt dit niet, dan kun je altijd nog in overleg met je apotheker of huisarts kijken naar andere oplossingen. 


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Tijdelijke geheelonthouding is goed voor meer dan alleen je lever.
Omdat je ballen alleen het beste verdienen.
Bonus: er komt geen boerenkool of yogabal aan te pas.