Zo voorkom je prostaatkanker

Zo voorkom je prostaatkanker

Van weelderige bromsnorren tot foute lapjes vlashaar. Mannen bewogen zich afgelopen maand schaamteloos in het openbaar met de vreemdste creaties op hun bovenlip. Gelukkig liepen ze voor lul met een doel: geld inzamelen voor prostaatkankeronderzoek. Maar wat kun je nog meer doen nu Movember voorbij is? Zes tips om prostaatkanker te voorkomen.

Drink meer koffie

Gewone of cafeïnevrije koffie? Volgens onderzoekers van Harvard University maakt het geen verschil. Ze ontdekten dat mannen die zes of meer koppen koffie per dag drinken 59% minder kans hebben om vergevorderde prostaatkanker te ontwikkelen dan mannen die geen koffie nuttigen. Volgens dr. Kathryn Wilson is er meer onderzoek nodig om te bepalen welke stof in koffie hiervoor zorgt.

Ga voor meer sex

Onderzoek uit 2004 in het Journal of the American Medical Association toont aan dat mannen die 21 of meer orgasmes per maand hebben 30% minder risico lopen op prostaatkanker dan mannen die slechts 4 tot 7 keer per maand klaarkomen. Een mogelijke verklaring is… Ach, wat maakt het uit? Zeg gewoon tegen je vrouw dat het op doktersadvies is.

Eet gekookte tomaat

Gekookte tomaten verkleinen je kans op prostaatkanker. Dat werd in de jaren ’90 al ontdekt door dr. Edward Giovannucci. Talloze onderzoeken die daarop volgden bevestigden de kracht van tomaten en andere rode vruchten. Dat komt door de aanwezige lycopeen, een carotenoïde in tomaten die krachtiger is wanneer de vruchten gekookt zijn. Ga voor twee of meer porties per week.

Blijf in beweging

Beweging verkleint het risico op fatale vormen van prostaatkanker met 41%. Bovendien lopen mannen die minimaal 5 uur in de week intensief sporten 56% minder kans om aan prostaatkanker te overlijden wanneer ze deze ziekte krijgen. “Meer activiteit betekent meer bescherming”, zegt dr. Stacey Kenfield van de Harvard School of Public Health.

Neem visolie

Vissen hebben geen prostaat, maar we durven te wedden dat wanneer ze die wel hadden gehad, ze geen prostaatkanker zouden krijgen. Onderzoek op proefdieren toont aan dat de omega-3 vetzuren DHA en EPA in visolie tumoren onderdrukken. Daarnaast toonden onderzoekers van Harvard University aan dat mannen die drie keer per week vis eten het risico op agressieve prostaatkanker met 25% verkleinen.

Dump het vet

Mannen met veel transvetten in hun bloed lopen twee keer zoveel risico op prostaatkanker dan mannen met een aanzienlijk lager transvetgehalte.

Transvetzuren verergeren ontstekingen en insulineresistentie, die beide een belangrijke rol spelen bij prostaatkanker. Blijf af van producten met gehydrogeneerde olie, dat vaak in koek, snoep, saus en kant-en-klaarmaaltijden wordt verwerkt.

Deel online:
Reageer
Gerelateerde artikelen
Zie elders