Wat is beter: diepvriesgroente of verse groente?

Gezondheid

Dit is het definitieve antwoord. 

Heb je je ooit afgevraagd of het niet beter is om je diepvriesproducten te lozen en voor verse varianten te gaan?

In dat geval hebben we goed nieuws voor je: bevroren en producten bevatten allebei net zo veel voedingswaarden, blijkt uit onderzoek van de University of Georgia.

>> 7 Manieren om meer groente te eten >

Wetenschappers analyseerden hiervoor twee jaar lang de voedingswaarden van acht soorten groente en fruit (broccoli, bloemkool, mais, erwten, bonen, spinazie, blauwe bessen en aardbeien). Ze vergeleken hierbij verse groente die 5 dagen in de koelkast hadden gelegen met diepvriesproducten .

Uiteindelijk blijken de diepvriesproducten zelfs nog beter dan de 5 dagen-variant. Kennelijk komt dit doordat de producten meteen worden ingevroren na het oogsten, waardoor de voedingsstoffen beter bewaard blijven. Dit komt doordat groente en fruit bepaalde enzymen produceren die ervoor zorgen dat voedingsstoffen verloren gaan. Door producten te bevriezen, stopt dit proces meteen, wat positief is voor de vitamins en mineralen in je groente, zegt voedingsdeskundige Carolyn Brown.

Het is dus geheel onbelangrijk of je vers of diepvries koopt, zolang je maar genoeg binnenkrijgt.  Volgens Brown is dit één van de makkelijkste manieren om je vitamine-inname te boosten - wat weer goed is voor je hersenen, huid, spieren en het immuunsysteem.

Er is natuurlijk wel een verschil in smaak en structuur wanneer je voor vers- of diepvriesproducten kiest. Daarbij is vers toch echt de grote winnaar. Voor je kerstdiner of andere speciale gelegenheden, is diepvries dus niet de beste keuze, zegt Brown.

>> Wat je niet wist over groenten in blik >