Waarom je je sixpack nog steeds niet ziet

Gezondheid

Stop met crunches! 

De meeste mannen ambiëren een sixpack, wat ook niet vreemd is aangezien het verdomd lastig kan zijn om er één te krijgen. De harde waarheid is dat het maanden, zo niet jaren kan duren. Met de juiste kennis kan het echter heel wat makkelijker worden. Dus stop met crunches en lees verder.

Je eet nog te veel suiker

Een betere huid, een rustige geest en betere slaap zijn een paar van de beloftes die bij een suikervrij-dieet komen kijken. Een van de andere voordelen is dat je gewicht aanzienlijk zal afnemen wanneer je met het witte goedje stopt. Met koolhydraten is uiteraard niets mis, maar van toegevoegde suikers wordt je lichaam niet veel blijer. Je kunt met een suikervrij-dieet gerust meerdere kilo’s verliezen in relatief korte tijd. Misschien maakt dát net het verschil tussen wel of geen sixpack.

Je zit niet in een calorieëntekort

Afvallen komt neer op een eenvoudig streven: eet minder en beweeg meer. Hiermee bouw je een calorieëntekort op, waardoor je afvalt - zo simpel werkt het. Dus als jij met een zittende baan ongeveer 2000 calorieën per dag verbrandt, is het handig om bijvoorbeeld drie keer per week aan krachtsport te doen.

Een sixpack vereist dat je doelgericht traint en daarbij goed op je voeding let. Dit betekent doorgaans dat je macro’s moet tellen en je aan je dieet moet houden. Door dagelijkse calorieënbehoefte (test hem hier) met 10 procent te verminderen, meermaals per week HIIT en krachttraining te doen, zal je langzaam maar zeker een sixpack tevoorschijn toveren.

Je richt je op de verkeerde oefeningen

Zoals eerder aangegeven: stop met crunches! Ja, het is een goede oefening, maar je gaat er weinig mee bereiken (op het gebied van een sixpack) als je nog een vetlaag rond je middel hebt zitten. In plaats daarvan kun je je beter op zogeheten ‘compound’-oefeningen richten. Denk aan deadliften, squaten en bankdrukken. Hiermee bouw je functionele kracht en spieren op, terwijl je afstand doet van je speklaag.

Op een gegeven moment zul je merken dat je vet grotendeels is verdwenen, waarna je isolatieoefeningen aan je routine toe kunt voegen. Denk hierbij aan reverse crunches, planks en cable crunches.

Je doet niet aan mealpreppen

Helaas is die salade van je favoriete afhaaltentje waarschijnlijk niet de oplossing voor een sixpack. Je kunt beter kijken naar wat je macro’s zijn en op basis daarvan de juiste maaltijden preppen. Scheelt je geld en zet meer zoden aan de dijk voor je sixpack.  

>> Alles wat je moet weten over mealprepping >

Door jezelf te vullen met de juiste producten, zal je hopelijk minder honger of trek ervaren, waardoor (zoete) troep heel wat minder verleidelijk wordt.  

Je vetpercentage is nog steeds te hoog

Dit is niet perse leuk om te lezen, maar als je een sixpack wilt, is het belangrijk om een laag (10 á 13%) vetpercentage te hebben.  Niet alleen zie je hierdoor wél je sickpack, ook zal je eruitzien alsof de tijd is teruggedraaid. Dankzij vasodilatatie – toename van je bloeddruk tijdens het trainen – zal meer bloed je huidoppervlakte bereiken, met als gevolg dat je collageenproductie toeneemt en rimpels verdwijen. Een sixpack én een jonge huid, wat wil je nog meer?

Je doet te veel cardio

Met cardio kun je lastig opboksen tegen slechte voeding. Daarom heeft het weinig zin om los te gaan op de loopband, als je je dieet nog niet onder controle hebt. Richt je liever op het bouwen van spiermassa door zwaar te liften. Dit zorgt ervoor dat je lichaam meer energie verbruikt (zelfs in rust), waardoor je gemakkelijker afvalt en op gewicht blijft. Vandaar dat krachttraining effectiever is dan cardio - als het doel afvallen is.

Je slaapt niet genoeg

Hoe voel je je vandaag? Vermoeid? Ja, dat dachten we al. Misschien is dit ook de reden waarom je het lastig vindt om die laatste beetjes vet kwijt te raken. Slaaptekort zorgt namelijk voor stresshormonen, die er indirect weer voor zorgen dat je je vetreserves vasthoudt. Daarnaast wijst onderzoek uit dat van 4 naar 8 uur slaap per nacht gaan, kan zorgen voor een verdubbeling van je testosteronwaarden. Oftewel, je kunt slapend slank worden.

>> Het geheim van een goede sixpack-workout >

Van vervelende verplichting naar genotsmoment.
Wetenschappers kunnen een hoop over je te weten komen en hebben daar maar één druppeltje zweet voor nodig.
Hoeveel calorieën mag je eten op een dag? 2500, zegt het Voedingscentrum. Te vaag, zeggen wij van Men's Health. De energiebehoefte van een kereltje van 160 centimeter dat de hele dag achter de computer zit, is anders dan die van een boom van een kerel die werkt als personal trainer. Gebruik de volgende calculator en bereken jouw precieze caloriebehoefte. 
Vraag het 5 experts, en je krijgt waarschijnlijk 5 verschillende antwoorden.
Zou het je whey-eiwitpoeder kunnen zijn? Deze experts zeggen van wel.