Foto: Getty

Waarom ‘dry January’ geen goed idee is

Gezondheid

En we leggen je precies uit waarom. Geen dank!

De laatste weken van vorig jaar waren op culinair gebied natuurlijk één groot feest – maar waarschijnlijk niet zozeer voor je lever/gezondheid/voormalig sixpack. De eerste weken van januari zullen voor jou persoonlijk niet veel leuker zijn geweest, want je hebt jezelf uiteraard – tezamen met de rest van alcoholminnend Nederland – voorgenomen om een maand geen druppel te drinken. Maar doe je daar wel zo verstandig aan als je denkt? Wij zochten het voor je uit..

Niet alles valt of staat met je alcoholconsumptie
Volgens onderzoek van York University fungeren 31 dagen van onthouding als een soort psychologische ‘toestemming’ om na afloop weer net zo veel te drinken als eerst – en misschien wel meer. Tot de volgende nieuwsjaardag uiteraard. Daarnaast start je het nieuwe jaar op deze manier al met een negatieve mindset, terwijl je eigenlijk vol nieuwe energie, hoop en plannen voor de toekomst 2017 in zou moeten sprinten.

Experts zijn dus geen fan van totale onthouding. In plaats daarvan adviseert het Royal College of Physicians drie alcoholvrije dagen per week. Voor een gezonde lever hoef je volgens de British Liver Trust zelfs maar twee aaneensluitende dagen zonder drank in te lassen. Er zijn echter ook andere manieren om je organen te beschermen. Zo verbrand je door te sporten ook vet in je lever en presteert datzelfde orgaan stukken beter als je meer fruit eet en minder suiker consumeert. Kortom: als het op de gezondheid van je lever aankomt, valt of staat alles niet per se met je alcoholconsumptie.

Het probleem met geheelonthouding is daarnaast dat het jojo-gedrag aanmoedigt. Als dry January al snel overgaat in een doorweekte februari, dan weet je dat je het eigenlijk voor niets doet. Met mate drinken is nog altijd the way to go, aangezien alcoholmisbruik kan leiden tot een hoge bloeddruk, hartziekten en alles daar tussenin. Ook staat het je prestaties in de sportschool in de weg; die nemen – als je een kater hebt – met maar liefst 11.4% af.

De oplossing
Benader je sociale leven hetzelfde als je sportroutine: gun jezelf vijf dagen rust en twee dagen feest. Maar houd vooral ook rekening met de dagen waarop je traint, want alcohol beïnvloedt zowel de kwaliteit van je slaap als je eiwitsynthese. Drink dus niet voor of na een training. Wil je jezelf toch een keer trakteren, ook al heb je een heftige sessie achter de rug? Zorg dan dat je goed en gezond eet en drinkt, zowel voor als na dat biertje. We adviseren een rood wijntje, dat bevat het antioxidant resveratrol en minder sulfieten dan andere dranken. Zo blijft je kater van de volgende dag bescheiden.
Lang verhaal kort: houd je aan al het bovenstaande en jouw pogingen zullen niet uitdraaien op een fiasco, zoals dat bij de rest ongetwijfeld wel het geval zal zijn. En daar kan jij mooi op proosten!

De vijf vuistregels

  • Je kunt volgens de British Liver Trust alcohol beter een paar dagen per week vermijden, het hele jaar door, dan één alcoholvrije maand inlassen.
  • Deens onderzoek adviseert een matige consumptie van wijn voor een verminderd risico op hartziekten. Maar wees gewaarschuwd: bingedrinken heeft een tegenovergesteld effect.
  • Na een heftig nachtje doorzakken, gun je je lever minimaal twee alcoholvrije dagen om te herstellen, aldus de Department of Health en de British Liver Trust.
  • Niet te gortig met die tap: volgens onderzoek geniet je van de voordelen van alcohol mits je je aan de grens van 21 eenheden per week houdt.
  • Help je lichaam een handje na dat post-gym biertje door het volgende advies op te volgen: hydrateer jezelf met water, voorzie je lijf van één gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht en bevorder je herstel met 25 gram eiwitten.
Hyperhidrose komt voor bij ongeveer 220 miljoen mensen. Dit is wat je moet weten. 
Bij dezen: de beste reden om vandaag niet je bed op te maken.
Een tandarts legt uit of je deze stap eens in de zoveel tijd kunt overslaan.
Samen is niet alleen veel leuker, ook makkelijker.
Zo gaat een pro om met leg day, cheat meals en alcohol.